Şu anda görüşmeleri devam eden ve artık adet haline gelen yeni “Torba Yasa” kamuoyuna ilk açıklandığında Motorlu Taşıtlar Vergisi’nin % 40 artırılacağı görülmüştü. Gelen tepkiler üzerine bu konunun yeniden değerlendirileceği söylendi. Aslında % 40 artırılacağı söylendiğinde de bazı kalemlerde artış % 68 civarındaydı. Şimdi de bu artışın % 25’e çekildiği söylense de artış % 50 civarında.
YENİ DÜZENLEME OLMASAYDI NE KADAR ARTACAKTI?
Torba yasa ile bir düzenleme yapılmasaydı zaten rutin % 15 artacaktı tarzında yalanlar üretilmiş olsa da, aslında bu artış daha az olacaktı. Çünkü bu artış kafaya göre veya birinin keyfine göre yapılmıyordu. Artışı belirleyen 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi’nin Yetki başlıklı 10.maddesiydi. Bu madde diyordu ki;
Her takvim yılı başından geçerli olmak üzere önceki yılda uygulanan vergi miktarları o yıl için Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca tespit ve ilan olunan yeniden değerleme oranında artırılır.
Ayrıca Bakanlar Kurulu’na bu oranın % 50 fazlasını belirleme yetkisi veriliyordu.
Önceki yıllarda yapılan artışları da listeleyelim ki, ortada geçmiş yıllarda öyle rutin bir artış olmadığı da görülsün:
YIL | ARTIŞ(%) |
2011 | 7,70 |
2012 | 10,20 |
2013 | 7,80 |
2014 | 3,93 |
2015 | 10,11 |
2016 | 5,58 |
2017 | 3,80 |
PEKİ İŞ NEREYE BAĞLANDI?
Artık sadece taşıt yaşı ve silindir hacmi dikkate alınmayacak. Aracınızın vergisiz satış değerine göre de bir basamaklama var. Bu basamaklamaya göre sadece 1-3 yaş arası otomobillerde ne ödeyeceğinizi tabloda görelim. Görelim ki, artışın % 25 olup olmadığı net olarak ortaya çıksın:
TAŞIT DEĞERİNE GÖRE 1-3 YAŞ ARASI OTOMOBİLLERDE YENİ VERGİLENDİRME | |||
Silindir Hacmi(cm3) | Taşıt Değeri(TL) | Ödenecek Yıllık Vergi(TL) | Değişim(%) |
1300 ve aşağısı | 40 bin TL’yi aşmayan | 743,00 | 15 |
40 bin TL’yi aşıp 70 bin TL’yi aşmayan | 817,00 | 26 | |
70 bin TL’yi aşan | 892,00 | 38 | |
1301-1600’e kadar | 40 bin TL’yi aşmayan | 1.294,00 | 25 |
40 bin TL’yi aşıp 70 bin TL’yi aşmayan | 1.423,00 | 37,5 | |
70 bin TL’yi aşan | 1.553,00 | 50 | |
1601-1800’e kadar | 100 bin TL’yi aşmayan | 2.512,00 | 37,5 |
100 bin TL’yi aşan | 2.741,00 | 50 | |
1801-2000’e kadar | 100 bin TL’yi aşmayan | 3.957,00 | 37,5 |
100 bin TL’yi aşan | 4.317,00 | 50 | |
2001-2500’e kadar | 125 bin TL’yi aşmayan | 5.936,00 | 37,5 |
125 bin TL’yi aşan | 6.476,00 | 50 | |
2501-3000’e kadar | 250 bin TL’yi aşmayan | 8.276,00 | 37,5 |
250 bin TL’yi aşan | 9.029,00 | 50 | |
3001-3500’e kadar | 250 bin TL’yi aşmayan | 12.603,00 | 37,5 |
250 bin TL’yi aşan | 13.749,00 | 50 | |
3501-4000’e kadar | 400 bin TL’yi aşmayan | 19.815,00 | 37,5 |
400 bin TL’yi aşan | 21.617,00 | 50 | |
4001 ve yukarısı | 475 bin TL’yi aşmayan | 32.431,00 | 37,5 |
475 bin TL’yi aşan | 35.379,00 | 50 |
Şimdi diyeceksiniz ki, “E işte ilk satırda % 15, ikinci satırda da % 26 yazıyor. O zaman şu tabloya da göz atmanızda yarar var. Çünkü TÜİK verilerine göre 2017 yılında 1300 silindir hacimli araçların sayısı toplamın sadece % 14’ü. 1301-1600 arası silindir hacimli araçlar ise toplamın % 80,6’sını oluşturuyor ki, orada artış % 37,5 ile % 50 olarak gözüküyor.
SONUÇ
İster özel ister ticari olsun, gider dahi yazılamayan Motorlu Taşıt Vergisi, çok ciddi oranda artışa uğradı. Bu artışı normal bir şeymiş gibi karşılamak, ama, fakat, lakin türü şeylerle savunmaya kalkmak, partizanlıktan öte bir anlam ifade etmiyor. Yediğimiz bu kazık öyle kolay kolay unutulur gibi durmuyor. Bununla birlikte bütün bu yeni MTV uygulamasının da öncelikle 2018 yılında alınacak araçlarla ilgili olduğu da gözden kaçırılmamalı.