Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı Uygulama Usul ve Esasları Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ

09 Temmuz 2025 Tarihli Resmî Gazete

Sayı: 32951

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:

MADDE 1- 18/9/2019 tarihli ve 30892 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı Uygulama Usul ve Esasları Tebliğinin adı “Teknoloji Hamlesi Programı Uygulama Usul ve Esasları Tebliği” şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 2- Aynı Tebliğin 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 385 inci ve 388/B maddeleri, 29/5/2025 tarihli ve 9903 sayılı Cumhurbaşkanı Kararıyla yürürlüğe konulan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar ve 17/10/2016 tarihli ve 2016/9495 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Yatırımlara Proje Bazlı Devlet Yardımı Verilmesine İlişkin Karar hükümleri çerçevesinde Türkiye’de orta-yüksek ve yüksek teknoloji seviyeli sektörlerdeki katma değeri yüksek ürünlerin ve bu sektörlerin gelişimi için kritik önemi haiz ürünlerin üretimini artırmaya yönelik olarak yürütülecek Teknoloji Hamlesi Programının uygulama esaslarını tespit etmektir.”

MADDE 3- Aynı Tebliğin 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“MADDE 2- (1) Bu Tebliğ; 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 385 inci ve 388/B maddeleri, 29/5/2025 tarihli ve 9903 sayılı Cumhurbaşkanı Kararıyla yürürlüğe konulan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar ve 17/10/2016 tarihli ve 2016/9495 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Yatırımlara Proje Bazlı Devlet Yardımı Verilmesine İlişkin Karara dayanılarak hazırlanmıştır.”

MADDE 4- Aynı Tebliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a), (d), (e), (k) ve (o) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“a) 9903 sayılı Karar: 29/5/2025 tarihli ve 9903 sayılı Cumhurbaşkanı Kararıyla yürürlüğe konulan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararı,”

“d) Bağımsız danışmanlık firması: Teknoloji Hamlesi Programı kapsamında başvuruda bulunulan projeler için değerlendirme raporu hazırlanması amacıyla söz konusu Program amaçlarına uygun kriterlere göre Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş firmayı,

e) Bağımsız değerlendirme raporu: Teknoloji Hamlesi Programı kapsamında başvuruda bulunan projeler için Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş bağımsız danışmanlık firmalarından biri tarafından Bakanlık tarafından belirlenen formatta hazırlanacak değerlendirme raporunu,”

“k) Komite: Bakanlık bünyesinde Bakan onayı ile oluşturulan Teknoloji Hamlesi Programı Değerlendirme Komitesi/Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı Değerlendirme Komitesini,”

“o) Program: Teknoloji Hamlesi Programı/Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programını,”

MADDE 5- Aynı Tebliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.

“(1) Öncelikli Ürün Listesi, orta-yüksek ve yüksek teknolojili sektörlerdeki ürünler ve bu sektörlerin gelişimi için kritik önemi haiz ürünler arasından, dış ticaret verileri, talep gelişimi, rekabet yoğunluğu gibi çeşitli kriterler dikkate alınarak Bakanlık tarafından tebliğle belirlenir.”

MADDE 6- Aynı Tebliğin 8/A maddesinin ikinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.

“Bakanlık veya KOSGEB personeli ile bağımsız değerlendiriciler arasından Komite tarafından görevlendirilen proje komisyonu üyeleri, komisyonlarının görev alanına giren ve Ar-Ge desteği talebi olan projeler için ilgili projenin Ar-Ge bileşeninin ekonomik yarara dönüşme potansiyelinin değerlendirilmesi amacıyla TÜBİTAK tarafından görevlendirilebilir.”

MADDE 7- Aynı Tebliğin 13/B maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“(4) Başvuruların 9903 sayılı Karar ve 2016/9495 sayılı Karar kapsamındaki devlet desteklerinden yararlandırılması açısından değerlendirmeye tabi tutulabilmesi için ilgili mevzuat kapsamında talep edilen bilgi ve formlar yatırımcı tarafından Program Portali üzerinden yüklenir. Proje komisyonları tarafından Bakanlıkça sağlanabilecek devlet desteklerine ilişkin inceleme ve değerlendirme yapılarak görüş oluşturulur.”

MADDE 8- Aynı Tebliğin 13/C maddesinin birinci fıkrasında yer alan “bu değerlendirmede” ibaresinden sonra gelmek üzere “üyelerin yarısından fazlasından ve ortalama olarak” ibaresi eklenmiş, ikinci fıkrasının birinci cümlesi aşağıdaki şekilde, üçüncü fıkrasında yer alan “verir” ibaresi “verme yetkisine sahiptir” şeklinde ve aynı fıkrada yer alan “yatırım teşvik belgesine” ibaresi “teşvik belgesine” şeklinde değiştirilmiştir.

“Komite, üyelerin yarısından fazlasından ve ortalama olarak 70 ve üzerinde puan alan projelerin talep edilen destek türlerinde değişiklik yapılması da dahil olmak üzere revize edilmesine, yatırımcılardan ilave bilgi istenmesine karar verebilir.”

MADDE 9- Aynı Tebliğin 14 üncü maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “2012/3305” ibaresi “9903” şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 10- Aynı Tebliğin 15 inci maddesinin birinci, ikinci ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“(1) Programa kesin başvurusu tamamlanan yatırım projeleri için Komite tarafından, 9903 sayılı Karar veya 2016/9495 sayılı Karar kapsamında destek verilmesine dair değerlendirme yapılır.

(2) Komite, Program kapsamında desteklenmesine karar verdiği yatırım projelerinden, nitelikleri ve destek ihtiyaçlarına istinaden uygun gördüklerinin, 9903 sayılı Karar kapsamında Teknoloji Hamlesi Programı çerçevesinde desteklenmesine karar verebilir.”

“(4) İkinci fıkra kapsamında Komite tarafından ve üçüncü fıkra kapsamında Cumhurbaşkanı kararıyla desteklenmesine karar verilen yatırım projeleri için ayrı bir başvuru ve değerlendirmeye gerek olmaksızın TUYSGM tarafından teşvik belgesi düzenlenir. Komite tarafından teşvik belgesi başlangıç tarihinin kesin başvuru tarihi olmasının uygun görüldüğü durumlarda; başvuru tarihi ile teşvik belgesinin düzenlenme tarihi arasında geçen süre, proje için Komite tarafından uygun görülen süreye ilave edilerek teşvik belgesinin süresi belirlenir. Teşvik belgesi kapsamında sağlanacak devlet yardımlarına ilişkin iş ve işlemler, ilgili mevzuat çerçevesinde TUYSGM tarafından yürütülür.”

MADDE 11- Aynı Tebliğin 18 inci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“(2) Yatırım sürecinde teşvik belgeli yatırımcıların yerinde incelemesi yılda bir kez TUYSGM tarafından yapılır veya 9903 sayılı Karar kapsamında tamamlama ekspertizi için görevlendirilen kurum ve kuruluşlara yaptırılır. İlgili projeden sorumlu olan proje koordinatörü de izleme döneminde yerinde inceleme çalışmalarına gözlemci sıfatıyla katılım sağlayabilir. 9903 sayılı Karar kapsamında yatırım ilerleme raporunun sunulmuş olması bu Tebliğ kapsamındaki izleme gerekliliklerini ortadan kaldırmaz. Ancak ilgili izleme döneminde ibraz edilmiş olan yatırım ilerleme raporu da hazırlanan izleme belgesi ile birlikte TUYSGM tarafından Genel Müdürlüğe iletilir.”

MADDE 12- Aynı Tebliğin 19 uncu maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“(4) Teşvik belgesi kapsamında desteklenen projeler için; yatırım unsurlarında bir değişiklik oluşturmadan sadece fiyat güncellemesi içeren değişiklik talepleri, herhangi bir oran sınırlamasına tabi olmaksızın TUYSGM tarafından sonuçlandırılır. Yatırımın karakteristiğine ilişkin bir değişiklik oluşturmadan yatırım unsurlarındaki ekleme ve çıkarma gibi işlemlerden kaynaklı değişikliğe uğrayan kalemler açısından, proje için yatırım büyüklüğünün belirlendiği ilk Komite Kararı veya değişikliğe uğradığı son Komite Kararının alındığı yıldan itibaren işlemin yapıldığı yıla kadar yeniden değerleme oranının uygulanmasıyla güncellenmiş tutarın yüzde 25 azı veya fazlası ile belirlenen aralık dikkate alınır. Teşvik belgesine kayıtlı öngörülen sabit yatırım büyüklüğünün; bu aralığın dışına çıkmasına neden olmayan değişiklik talepleri de TUYSGM tarafından sonuçlandırılır. Ayrıca, TÜBİTAK veya KOSGEB tarafından destek kapsamına alınmış olan yatırım unsurları, yatırımcının talebi olması halinde ve yatırım teşvik mevzuatına uygun olmak koşuluyla yeni bir Komite Kararına ihtiyaç olmaksızın TÜBİTAK veya KOSGEB destek kapsamından çıkarılmış olmak kaydıyla teşvik belgesi kapsamına dahil edilebilir. Bu çerçevede doğrudan TUYSGM tarafından yapılan değişiklikler, yatırımcının üretime yönelik yatırım süresi boyunca talep etme hakkı bulunan revizyon sayısı kapsamı dışında değerlendirilir ve 6 aylık yeniden revizyon talebinde bulunma süresinin uygulanması açısından dikkate alınmaz. Ayrıca, bu çerçevede yapılan değişikliklerin Genel Müdürlüğe bildirilerek proje dosyasına eklenmesi zorunludur. KOSGEB tarafından desteklenmesi kararlaştırılmış yatırım süreçleri açısından, KOSGEB Stratejik Ürün Destek Programı kapsamındaki faaliyet-zaman planı ve gider kalemlerinde değişiklik yapılmasına ilişkin revizyon talepleri doğrudan KOSGEB tarafından karara bağlanarak Genel Müdürlüğe bildirilir.”

MADDE 13- Aynı Tebliğin 20 nci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“(4) Teşvik belgesi kapsamında desteklenmekteyken, Komite tarafından veya Cumhurbaşkanınca sonlandırma kararı verilen projeler, Program kapsamından çıkarılır. Bu projeler için, TUYSGM tarafından değerlendirme yapılarak diğer teşvik uygulamalarından yatırımın niteliklerine göre en uygun görülen program kapsamında teşvik belgesi düzenlenebilir. Bu durumda olan projeler için tabi oldukları yeni teşvik uygulamasına kıyasla Program kapsamında fazladan sağlanmış olan destek unsurları ilgili mevzuat hükümlerine göre geri alınır. Yeni bir teşvik uygulamasına geçirilmeyerek teşvik belgesi sonlandırılan yatırımlar için ise ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde sağlanan destekler geri alınır.”

MADDE 14- Aynı Tebliğin 21 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde ve üçüncü fıkrasında yer alan “işçi ve” ibaresi “desteği ve sigorta primi” şeklinde değiştirilmiştir.

“(1) Yatırım projesi kapsamında öngörülen üretime yönelik yatırım süresinin bitiminden sonra yatırımcı, üç ay içerisinde projenin tamamlanma durumu konusunda karar alınması talebiyle Program Portali üzerinden başvuruda bulunur. Yatırımcının bu süre zarfında başvuruda bulunmaması halinde, Genel Müdürlük tarafından resen tamamlama süreci başlatılır. Desteklere konu olan ilgili yatırım unsurlarının hedeflere uygun olarak tamamlanma durumu, sorumlu bulunulan desteklere göre TUYSGM ve/veya KOSGEB tarafından yerinde inceleme yapılarak tespit edilir. İlgili projeden sorumlu olan proje koordinatörü tamamlama döneminde yerinde inceleme çalışmalarına gözlemci sıfatıyla katılım sağlayabilir. TUYSGM ve/veya TUYSGM tarafından 9903 sayılı Karar kapsamında görevlendirilecek kurum ve kuruluşlar tarafından başarısızlıkla tamamlandığı tespit edilen projeler, Program kapsamından çıkarılır. Bu projeler için, TUYSGM tarafından değerlendirme yapılarak diğer teşvik uygulamalarından yatırımın niteliklerine göre en uygun görülen program kapsamında teşvik belgesi düzenlenebilir. Bu durumda olan projeler için, tabi oldukları yeni teşvik uygulamasına kıyasla Program kapsamında fazladan sağlanmış olan destek unsurları ilgili mevzuat hükümlerine göre geri alınır. Yeni bir teşvik uygulamasına geçirilmeyerek belgesi sonlandırılan yatırımlar için ise ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde sağlanan destekler geri alınır.”

MADDE 15- Aynı Tebliğin 22 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“MADDE 22- (1) Bu Tebliğde hüküm bulunmayan konulardan TÜBİTAK ve KOSGEB desteklerine ilişkin olanlar için ilgili kurumların mevzuat hükümleri uygulanır. Bakanlık destekleri ve diğer hüküm bulunmayan konularda ise 21/6/2025 tarihli ve 32933 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2025/1) hükümleri uygulanır.

(2) 9903 sayılı Karar ve/veya 2016/9495 sayılı Karar kapsamında süresi devam eden teşvik belgeleri için Program kapsamındaki  desteklerden yararlanmak üzere başvuru yapılamaz. Ayrıca, aynı yatırım projesine yönelik olarak 9903 sayılı Karar ve/veya 2016/9495 sayılı Karar kapsamındaki diğer uygulamalar için Bakanlığa başvurulması halinde Programa başvuru yapılamaz.

(3) Program kapsamında değerlendirme süreci devam eden yatırım projeleri için, yatırımcı, Sektörel Teşvik Sistemi kapsamında yer alan diğer teşvik uygulamalarından yararlanmak amacıyla Programa kesin başvuru tarihinden itibaren geçerli olmak üzere teşvik belgesi başvurusu yapabilir. Program kapsamındaki başvurunun olumlu sonuçlanması durumunda Sektörel Teşvik Sistemi kapsamında düzenlenen belgeye ilişkin destekler Teknoloji Hamlesi Programına uygun olacak şekilde revize edilebilir.

(4) Program kapsamında, Program Portali üzerinden yapılacak başvurular için gerçek kişilerin yatırımcılar adına yetkilendirilmesi işlemleri, teşvik belgesi işlemlerinin elektronik ortamda yürütülmesine ilişkin mevzuat hükümlerine göre yapılır. Bir veya daha fazla Ar-Ge yüklenicisiyle ortaklı Ar-Ge yapmayı öngören projeler için Ar-Ge yüklenicisi adına Ar-Ge başvuru formlarını tamamlayacak gerçek kişinin de aynı usulle Ar-Ge yüklenicisi adına yetkilendirmesinin yapılmış olması gerekir. Anılan mevzuat kapsamında yetkilendirilmesi TUYSGM tarafından yapılmış kişiler için tekrar yetkilendirme yapılması gerekmez. Yetkilendirilmesi yeni yapılacak başvuru sahiplerinin, kesin başvuru yapmaya hak kazanabilmeleri için yetkilendirme işlemini tamamlamış olmaları gerekir.”

MADDE 16- Aynı Tebliğe aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 4 – (1) Bu maddeyi ihdas eden Tebliğin yayımı tarihinden önce yapılmış olan başvurular ve bu başvurulara ilişkin Komite Kararlarına yönelik tüm işlemler, 19 uncu maddenin dördüncü fıkrası kapsamında yapılan revizyon talepleri hariç olmak üzere başvuru tarihinde yürürlükte olan mevzuat hükümlerine göre sonuçlandırılır.

(2) 1/8/2024 tarihi itibarıyla açılan Yükselen Yenilikçi Teknolojiler Çağrısına başvurmuş olup Komite değerlendirme sürecinde desteklenmesi uygun bulunmayan projeler için, başvuru tarihi itibarıyla yürürlükte olan diğer teşvik uygulamalarından uygun olanı kapsamında yatırımcının talep etmesi halinde teşvik belgesi başlangıç tarihi, Programa kesin başvuru tarihi olacak şekilde teşvik belgesi düzenlenebilir.”

MADDE 17- Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 18- Bu Tebliğ hükümlerini Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.

Bu Yazıyı Paylaşın