Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı Uygulama Esasları Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ

26 Temmuz 2024 Tarihli Resmî Gazete

Sayı: 32613

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:

MADDE 1- 18/9/2019 tarihli ve 30892 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı Uygulama Esasları Tebliğinin adı “Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı Uygulama Usul ve Esasları Tebliği” şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 2- Aynı Tebliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (ğ), (i), (j), (ö), (p), (r), (ş) ve (t) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki bent eklenmiştir.

“ğ) Komisyon raporu: Başvuruların değerlendirilmesi süreçlerinde Komite değerlendirmesine sunulmak üzere Proje komisyonu tarafından hazırlanan raporu,”

“i) Katma değer tutarı: Proje kapsamında yapılan faaliyetlere bağlı olarak Program Portalinden yayımlanan katma değer formunun doldurulması suretiyle yıllık bazda hesaplanan tutarı,

j) KOBİ: 24/5/2023 tarihli ve 7297 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler Yönetmeliği kapsamında yer alan ve 5/8/2009 tarihli ve 2009/15431 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan KOSGEB Tarafından Verilecek Hizmetler ve Desteklerden Yararlanacak Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelere İlişkin Sektörel ve Bölgesel Önceliklerin Belirlenmesi Hakkında Kararda tespit edilen sektörlerde faaliyet gösteren küçük ve orta büyüklükteki işletmeleri,”

“ö) Program izleme ve değerlendirme raporu: Desteklenmekte olan projelerin genel durumunu özetlemek üzere, izleme formunda yer alan bilgiler temel alınarak Genel Müdürlükçe hazırlanan ve Komiteye sunulan raporu,

p) Proje komisyonu: Program kapsamındaki başvuruların incelenmesi ve değerlendirilmesinden sorumlu; projeler hakkında Komiteye bilgi, değerlendirme ve görüş sunan; Bakanlık, bağlı/ilgili kuruluşların personeli ve ihtiyaç görülmesi halinde bağımsız değerlendiricilerden oluşan komisyonu,

r) Proje koordinatörü: Programa başvuran her bir proje için sekretarya işlemlerini koordine etmek ve destek kararı verilen projelerin izleme sürecinde  yer almak üzere görevlendirilen Genel Müdürlük personelini,”

“ş) Program Portali: Programa ilişkin bilgilendirme, başvuru, değerlendirme, izleme ve raporlamaların tek pencere üzerinden yapılmasını sağlamak amacıyla Bakanlık tarafından bağlı/ilgili kuruluşlarla koordineli olarak geliştirilen web tabanlı uygulamayı,

t) Proje grubu: Farklı yatırımcılar tarafından sunulmuş olmakla birlikte ortak bir hedefi gerçekleştirmek üzere oluşturulmuş birden çok projeyi,”

dd) Ön Değerlendirme Komisyonu: Program kapsamındaki başvuruların ön değerlendirmesinden sorumlu; Bakanlık, bağlı/ilgili kuruluşların personeli ve ihtiyaç görülmesi halinde bağımsız değerlendiricilerden oluşan komisyonu,”

MADDE 3- Aynı Tebliğin 4 üncü maddesinin başlığı “Programın tanımı” şeklinde değiştirilmiş ve aynı maddenin ikinci ve dördüncü fıkralarında yer alan “Portalı” ibareleri “Portali” şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 4- Aynı Tebliğin 5 inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“(3) Yürürlükte olan Öncelikli Ürün Listesi ayrıca Program Portalinde yayımlanır. Belirli bir çağrı planı kapsamında desteklenecek ürünler, çağrı duyurusu esnasında yürürlükte olan Öncelikli Ürün Listesinde yer alan ürünlerin sadece bir kısmını kapsayacak şekilde belirlenebilir ve çağrı planının ek listesi olarak Program Portalinde yayımlanır. Belirli bir çağrı planı içerisinde yapılan tüm değerlendirmeler, çağrı planının eki olarak yayımlanan ürün listesine göre yapılır.”

MADDE 5- Aynı Tebliğin üçüncü bölümünün başlığı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Komite, Program Yönetimi, Ön Değerlendirme Komisyonu, Proje Komisyonu, Proje Paydaşı, Ar-Ge Yüklenicisi ve Proje Grubu”

MADDE 6- Aynı Tebliğin 6 ncı maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“(3) Komite, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından üç, KOSGEB’den bir, TÜBİTAK’tan bir üye olmak üzere beş asıl ve dört yedek üyeden oluşur. Bakanlık adına Komitede görev alacak Komite Başkanı ile iki asıl ve iki yedek üye Bakan tarafından belirlenir. KOSGEB ve TÜBİTAK adına Komitede görev alacak asıl ve yedek üye, ilgili kurumlar tarafından belirlenerek Genel Müdürlüğe bildirilir. Asıl üyelerin Komite toplantılarına katılamadığı durumlarda ilgili üye yerine belirlenmiş olan yedek üye toplantılara katılarak asıl üye ile aynı yetkiyle karar alma sürecinde yer alır. Komite Başkanının toplantıya katılamaması  halinde asıl üyelerden biri Komiteye Başkanlık eder. Gerekli görülmesi durumunda, Komite toplantılarına mali ve/veya teknik konularda bilgilerine başvurulmak üzere diğer kamu kurum ve kuruluşlarının temsilcileri ile alanında teknik uzmanlığı bulunan kişiler davet edilebilir.

(4) Komite, en az 3 (üç) üye ile toplanır.”

MADDE 7- Aynı Tebliğin 7 nci maddesinin birinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“(1) Genel Müdürlük; programın temel hedefler, odak alanlar, yol haritaları, uygulama planları gibi esaslarını ilgili paydaşlarla iş birliği halinde belirler. Ayrıca Genel Müdürlük, programın yönetimine ilişkin aşağıda yer alan görevleri ifa eder:

a) Bakanlık ve bağlı/ilgili kuruluşlar tarafından Program kapsamında yapılacak tüm işlemlere yönelik iletişim ve bilgi akışını sağlamak.

b) Komite ve proje komisyonları arasında bilgi ve belge akışını sağlamak.

c) Program Portalini yönetmek.”

“(3) Genel Müdürlük; çalışanları arasından, her bir yatırım projesi için Program Portali üzerinden proje koordinatörü görevlendirir.”

MADDE 8- Aynı Tebliğin 8 inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Ön değerlendirme komisyonları

MADDE 8- (1) Program kapsamında kesin başvurusu tamamlanan projeler için Komite tarafından üç üyeden oluşan ön değerlendirme komisyonları oluşturulur. Ön değerlendirme komisyonu üyeleri bir tanesi başkan olacak şekilde Bakanlık ve/veya bağlı/ilgili kuruluşların çalışanları arasından ve ihtiyaç görülmesi halinde bağımsız değerlendiriciler arasından belirlenir.

(2) Ön değerlendirme komisyonları, başvuruların nitelik ve niceliğine bağlı olarak sektör, proje ölçeği, proje sayısı gibi kıstaslara göre ihtiyaç adedince teşekkül ettirilir.

(3) Ön değerlendirme komisyonu üyeleri, görevlendirildikleri projeye/projelere ilişkin ön değerlendirme kararını oluşturur ve Program Portaline yükler.

(4) Ön değerlendirme kararlarına itiraz edilmesi veya Komitenin talep etmesi halinde ön değerlendirme komisyonu projelere ilişkin ön değerlendirme kararlarını Komiteye sunar.”

MADDE 9- Aynı Tebliğe 8 inci maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki madde eklenmiştir.

“Proje komisyonları

MADDE 8/A- (1) Program kapsamında ön değerlendirme kararı olumlu olup bağımsız değerlendirme süreci çağrı planında öngörülen süre içerisinde tamamlanan  projeler için Komite tarafından beş üyeden oluşan proje komisyonları oluşturulur. Proje komisyonları, başvuruların nitelik ve niceliğine bağlı olarak sektör, proje ölçeği, proje sayısı gibi kıstaslara göre ihtiyaç adedince teşekkül ettirilir. Proje komisyonu üyeleri bir tanesi başkan olacak şekilde asıl görevlerini devam ettirmek kaydıyla en az birer temsilci TÜBİTAK, KOSGEB ve TUYSGM tarafından olmak üzere Bakanlık ve/veya bağlı/ilgili kuruluşların çalışanları arasından ve ihtiyaç görülmesi halinde bağımsız değerlendiriciler arasından belirlenir.

(2) Proje komisyonu üyeleri, görevlendirildikleri projeye/projelere ilişkin değerlendirme sürecinde görev alıp Komite değerlendirmesi öncesinde, üyelerin değerlendirme ve görüşlerini içeren komisyon raporunu oluşturur ve Program Portaline yükler. Proje komisyonunun sekretarya hizmetleri proje koordinatörü tarafından sağlanır. Proje komisyonunun rapor oluşturma sürecine dayanak teşkil eden ve doğrudan proje komisyonu tarafından talep edilmiş veya edinilmiş ek bilgi ve belgelerin de proje koordinatörü vasıtasıyla Program Portaline ve proje dosyasına eklenmesi zorunludur.

(3) Proje komisyonunun değerlendirme ve görüşlerini içeren komisyon raporu, Komite açısından öneri mahiyetindedir. Proje komisyonu, hazırlayacağı raporu çoğunluğun görüşlerini dikkate alarak oybirliğiyle kabul eder. Raporla ilgili katılmadığı veya ek bilgi mahiyetinde belirtilmesini gerekli gördüğü hususlar bulunan proje komisyonu üyeleri, rapora ek olarak şerhlerini ekleyebilirler.”

MADDE 10- Aynı Tebliğin 9 uncu maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Proje paydaşı, Ar-Ge yüklenicisi ve proje grubu

MADDE 9- (1) Program kapsamında desteklerden yararlanacak yatırımcının, ürün hakkında teknik yönlendirme kapasitesi bulunan ve/veya ürünü satın alma talebine sahip olan bir veya daha fazla proje paydaşı ile iş birliği yapması beklenir. Başvuru sahibi, proje paydaşının temel ürünü satın almaya ilişkin iradesi ve niyetini belirttiği niyet mektubunu veya paydaş ile imzaladıkları uzlaşı protokolünü, kesin başvuru aşamasında Program Portaline yükleyebilir. Bu belgeleri sunamayanlar ise, proje paydaşının sağlayacağı katkıya dair destekleyici sair bilgi ve belgeleri  kesin başvuru esnasında Program Portaline yükleyebilir.

(2) Proje paydaşının projeye aşağıdaki katkılardan bir kısmı veya tamamını sunması beklenir:

a) Proje kapsamında üretilecek temel ürünü satın almaya ilişkin irade ve niyet beyanı.

b) Proje süresince yatırımcıya teknik ve mali açıdan rehberlik yapılması.

c) Yatırımcının öngördüğü faaliyetlerin gerçekleşme durumunun izlenmesi.

ç) Temel ürünün belirlenen standart ve spesifikasyonlara uygun şekilde üretildiğinin takip edilmesi.

d) Yatırımcının proje süresince karşılaşabileceği zorluklara ortak çözümler üretilmesi.

(3) Başvuru sahibi ile proje paydaşı arasındaki iş birliği 13 üncü maddenin yedinci fıkrasının (j) bendi kapsamında Komitenin değerlendirmesinde bir puanlama kriteri olarak dikkate alınır. Komite, projenin paydaş eşliğinde yürütülmesi koşulu ile destek kararı verebilir. Bu durumda, başvuru sahibinin proje kapsamında belirlediği paydaş(lar) ile aralarındaki iş birliğine dair uzlaşı protokolü ve paydaş beyan formu sunması gerekir.

(4) Yatırım projesinin TÜBİTAK desteklerine konu olabilecek faaliyetleri içeren Ar-Ge kısmı için yatırımcı, Ar-Ge faaliyetlerinin tamamını veya bir kısmını yürütmek üzere bir veya daha fazla Ar-Ge yüklenicisi ile ortaklı Ar-Ge projesi sunabilir. Ar-Ge faaliyetlerinin tamamını başvuru sahibi firma dışındaki bir veya daha fazla Ar-Ge yüklenicisi gerçekleştirecekse, projenin Ar-Ge kısmı, Ar-Ge yüklenicileri tarafından, ortaklı Ar-Ge projesi olarak hazırlanabilir. Böyle bir iş birliği yapılması durumunda başvuru esnasında, başvuru sahibiyle Ar-Ge yüklenicileri arasında imzalanmış Fikri ve Sınai Mülkiyet Hakları Paylaşımı Protokolünün de Program Portaline yüklenmesi beklenir.

(5) Bir değer zinciri içerisinde koordinasyon halinde bir sektör veya ekosistemde iş birliği sağlayarak atılım yapmayı hedefleyen farklı yatırımcılara ait birden çok projeyi içeren proje grupları için Programa başvuru yapılabilir. Herhangi bir proje grubu kapsamında başvuru yapılması durumunda proje grubunun hizmet ettiği ortak hedef açık bir şekilde tanımlanmalıdır. Proje grubunda yer alan projelerin, proje içeriğinde ilgili proje grubunda yer alacak diğer projelere atıfta bulunmak kaydıyla müstakil başvurular olarak sunulması gerekir. Proje grubunda yer alan her bir proje için proje grubu kapsamında ilgili projenin sağlaması öngörülen katkılar ve her bir projenin ilgili çağrı planına ve Programa uygunluk durumu dikkate alınmak suretiyle müstakil değerlendirme yapılır ve her bir proje için müstakil Komite Kararı alınır.”

MADDE 11- Aynı Tebliğin 10 uncu maddesinin ikinci, dördüncü, yedinci, sekizinci ve dokuzuncu fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddenin onuncu fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.

“(2) Çağrı planları, çağrı kapsamında yer alacak sektör ve ürünler ile çağrı takvimi Bakanlık tarafından belirlenerek Program Portalinde duyurulur.”

“(4) Birinci fıkrada belirtilen çağrıya istinaden Program kapsamındaki desteklerden yararlanmak isteyen yatırımcı, Program Portalinde duyurulan bilgi ve belgelerle Bakanlığa müracaat ederek çağrı planlarında öngörülen takvim ve yöntem çerçevesinde ön başvuru işlemini tamamlar. Ön başvuruda istenecek bilgi ve belgeler Program Portalinde yayımlanır.”

“(7) Ön başvuru ile yatırım projesine konu ürünün çağrı duyurusunun ek listesi olarak yayımlanan ürün listesinde yer alıp almadığı, öngörülen proje tutarının çağrı duyurusunda belirlenen asgari proje tutarı koşulunu karşılayıp karşılamadığı, yatırımcının ve yatırım projesinin çağrı planında belirlenen diğer temel kriterleri sağlayıp sağlamadığı Genel Müdürlük tarafından tespit edilir. Ön başvuru sürecinde sunulan bilgilerin incelenmesi neticesinde, Program ve çağrı duyurusu kapsamında belirlenen temel kriterlerin sağlanmadığının belirlenmesi durumunda, yatırımcıya eksikliklerin giderilmesi için Program Portali üzerinden bilgilendirme yapılarak beş iş gününden az olmamak kaydıyla düzeltme süresi verilir. Eksikliklerini, bildirilen süre içerisinde tamamlamayan yatırımcı, kesin başvuruda bulunma hakkını kaybeder. Ön başvuruda sunduğu bilgi ve belgelerin, Program ve çağrı duyurusu kapsamında belirlenen temel kriterleri sağladığı tespit edilen firma, kesin başvuru yapmaya hak kazanır.

(8) Ön başvuru sonrasında kesin başvuru yapmaya hak kazanan firma, çağrı planında öngörülen takvim dâhilinde, proje fizibilitesinin yanı sıra Program Portalinde yayımlanacak diğer bilgi ve belgeler ile kesin başvurusunu tamamlar. Genel Müdürlük yatırımcı tarafından sunulan tüm bilgileri üçüncü taraflar nezdinde kontrol ve teyide yetkilidir.

(9) Başvuruda, Bakanlığa sunulan bilgi, belge ve raporlar TÜBİTAK ve KOSGEB değerlendirme süreçlerinde de kullanılabilir. Projelerin Komite değerlendirmesine sunulması öncesinde 12 nci ve 13 üncü maddeler kapsamında yapılan detaylı incelemelerde, bu Tebliğde ve/veya çağrı planında yer alan koşulları sağlayamadığı tespit edilen başvurular, Genel Müdürlük tarafından Program Portali ve KEP adresi aracılığıyla değerlendirme dışı bırakılır. Genel Müdürlük tarafından bu madde hükümlerine göre yatırım projesi değerlendirme dışı bırakılan başvuru sahipleri, kararın kendilerine tebliğinden itibaren on beş iş günü içerisinde Genel Müdürlüğe itirazda bulunabilir. Bu kapsamda yapılan itirazlar, Genel Müdürlük tarafından değerlendirilerek karara bağlanır.”

MADDE 12- Aynı Tebliğin 12 nci maddesinin birinci fıkrası ve üçüncü fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“(1) Bakanlık tarafından yetkilendirilen bağımsız danışmanlık firmalarından biri tarafından hazırlanacak ve Program Portaline yüklenecek olan bağımsız değerlendirme raporunun, doğrudan yatırımcıdan kaynaklanan nedenlerle çağrı planında öngörülen süre içerisinde Program Portaline yüklenmediği durumda, proje başvuruları değerlendirme dışı bırakılarak reddedilmiş kabul edilir.”

“b) Yatırımcının mali ve teknik yetkinlik açısından projenin gerekliliklerini karşılayabilme düzeyi.”

MADDE 13- Aynı Tebliğe 12 nci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bölüm başlığı eklenmiştir.

“BEŞİNCİ BÖLÜM

Başvuruların Değerlendirilmesi”

MADDE 14- Aynı Tebliğin 13 üncü maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Ön değerlendirme

MADDE 13- (1) Program kapsamında kesin başvurusu tamamlanan projelerin her biri için ön değerlendirme komisyonu tarafından, sunulan proje içeriği dikkate alınarak aşağıdaki kriterlere göre ön değerlendirme kararı verilir.

a) Projenin sektördeki emsal ürün özellikleri ve iyi uygulama örnekleri dikkate alınarak hazırlanmış olması,

b) Projenin belirlenen formata ve proje sistematiğine uygun ve tutarlı hazırlanmış olması,

c) Proje kapsamında üretilmesi hedeflenen ürünün ve proje içeriğinin çağrı planıyla uyumlu olması,

ç) Aynı proje konusunda yatırımcıya ait başvuru tarihi itibarıyla açık yatırım teşvik belgesi bulunma durumu.

(2) Ön değerlendirme komisyonu tarafından projenin bütçe ve kapsamı değişmeksizin proje önerisindeki açıklamaların detaylandırılması veya eksik belgelerin tamamlatılması amacıyla fizibilite dokümanlarının belirtilen eksiklikler doğrultusunda güncellenmesine yönelik revizyon kararı alınabilir. Revizyon kararı alınması durumunda talep edilen revizyonların yerine getirilmesi için yatırımcıya 5 günden az olmamak kaydıyla 15 güne kadar süre verilebilir.

(3) Ön değerlendirme kararı olumsuz olan projeler değerlendirme dışı bırakılarak bu projeler için kesin başvuru sonrasındaki diğer değerlendirme süreçleri yürütülmez.

(4) Değerlendirme dışı bırakılan proje sahipleri 15 gün içerisinde Genel Müdürlüğe itirazda bulunabilir. Bu itirazlar ön değerlendirme komisyonu tarafından değerlendirilerek Komite tarafından nihai karara bağlanır.”

MADDE 15- Aynı Tebliğe 13 üncü maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki maddeler eklenmiştir.

“Bağımsız değerlendirme

MADDE 13/A- (1) Program kapsamında ön değerlendirme kararı olumlu olan her bir proje için çağrı takviminde öngörülen süre içerisinde bağımsız değerlendirme süreci yürütülür.

(2) Bağımsız değerlendirme raporu, 12 nci madde hükümleri doğrultusunda yetkilendirilmiş bağımsız danışmanlık firmalarından biri tarafından hazırlanır.

Proje değerlendirmesi

MADDE 13/B- (1) Bağımsız değerlendirme süreci çağrı planında öngörülen süre içerisinde Program Portali üzerinden tamamlanan projeler detaylı değerlendirmeye tabi tutulur.

(2) Proje konusu ürünün üretilebilmesi için Ar-Ge gereksinimi olduğu durumlarda, ilgili TÜBİTAK destek programı kapsamında, öngörülen proje planı çerçevesinde ürünün üretilmesinin teknik yönden mümkün olup olmadığının tespitini de kapsayacak şekilde Ar-Ge projesi değerlendirme süreci işletilir. Ar-Ge’ye ihtiyaç olmaksızın sadece üretime yönelik yatırımın gerekli olduğu veya Ar-Ge faaliyetinin sadece tamamlayıcı veya geliştirici mahiyette yapılmasının öngörüldüğü özel durumlarda, projenin üretime yönelik yatırım kısmı için başvurusu yapılan ürünün teknolojik hazırlık seviyesinin, ürünün ve yatırımcının teknik açıdan üretime hazır olup olmadığının, öngörülen proje planlaması çerçevesinde yapılacak faaliyetlerle ürünün üretilmesinin teknik yönden mümkün olup olmadığının tespiti için TÜBİTAK tarafından inceleme yapılır. Projenin bütçe ve kapsamı değişmeksizin proje önerisindeki açıklamaların detaylandırılması veya eksik belgelerin tamamlatılması amacıyla TÜBİTAK tarafından revizyon açılarak değerlendirme süreci işletilebilir. Bu fıkra kapsamında konusunun uygunluğuna göre 3/7/2014 tarihli ve 6550 sayılı Araştırma Altyapılarının Desteklenmesine Dair Kanun kapsamında desteklenen merkezler ve TÜBİTAK Enstitülerinden de TÜBİTAK tarafından hizmet alınabilir.

(3) Yatırımcının KOBİ desteklerinden yararlanmak istemesi durumunda, projenin ilgili faaliyetleri içeren kısmı için Stratejik Ürün Destek Programı kapsamında talep edilen bilgileri sunması ve formları doldurması gerekir. Yatırımcının ve başvurusunun KOSGEB desteklerinden yararlanabilme açısından ilgili mevzuatta belirtilen koşulları karşılama durumu, KOSGEB tarafından kontrol edilerek, kontrol sonucu varsa eksik ve/veya hatalı bulunan hususlarla birlikte Genel Müdürlüğe bildirilir. Başvuruların kontrolü sonucu mevzuatta belirtilen koşulları karşılayan projeler için, proje gider kalemlerinin tür, miktar, süre ve tutar açısından projeye uygunluğu KOSGEB tarafından incelenerek, inceleme sonucu Genel Müdürlüğe bildirilir.

(4) Başvuruların proje bazlı veya stratejik yatırımlar kapsamında devlet desteklerinden yararlandırılması noktasında değerlendirmeye tabi tutulabilmesi için ilgili mevzuat kapsamında talep edilen bilgi ve formlar yatırımcı tarafından Program Portali üzerinden yüklenir. Proje komisyonları tarafından Bakanlıkça sağlanabilecek devlet desteklerine ilişkin inceleme ve değerlendirme yapılarak görüş oluşturulur.

(5) Yukarıdaki fıkralarda belirtilen inceleme ve değerlendirmeler, Bakanlıkça öngörülen takvim çerçevesinde eş zamanlı ve koordineli olarak yürütülür.

(6) Yatırımcı, değerlendirme süreci içerisinde proje komisyonu tarafından proje sunumuna davet edilir. Proje sunumuna projenin sektörü ve konusuna göre Bakanlık sektör uzmanları, bağımsız değerlendiriciler ve/veya akademisyenler davet edilebilir. Proje komisyonu, proje inceleme sürecinde ve proje sunumu esnasında yatırımcıdan, proje dosyalarındaki eksik bilgi ve tutarsızlıkları gidermesini veya ilave bilgi sunmasını isteyebilir. Ar-Ge ihtiyacı bulunan ve TÜBİTAK değerlendirme sürecinde Ar-Ge desteklerinden yararlandırılmaları uygun bulunmayan projeler için, ihtiyaç duyulan Ar-Ge faaliyetlerinin yatırımcının kendi kaynaklarıyla karşılanma imkân ve planını içeren ek Ar-Ge finansman raporu istenir. Proje değerlendirme sürecinde KOSGEB ve TÜBİTAK tarafından desteklenmesi uygun görülmeyen yatırım unsurları için, daha önce yapılmış olan değerlendirmelerden bağımsız olarak proje komisyonu tarafından yatırım teşvik mevzuatına uygunluk açısından değerlendirme yapılır.

(7) Proje komisyonları bu maddede belirtilen inceleme ve değerlendirmeler ışığında komisyon raporlarını oluşturur.

Nihai değerlendirme

MADDE 13/C- (1) Proje komisyonlarınca değerlendirme süreci tamamlanan projeler, ilgili değerlendirme raporları ve komisyon raporuyla birlikte Komite değerlendirmesine sunulur. Komite, değerlendirmeye aldığı projelerin;

a) Ülkemizin mevcut durumda veya gelecekte ortaya çıkabilecek kritik ihtiyaçlarını karşılayabilme,

b) Ülkemizde üretim kapasitesi yetersiz olan ürünlerde arz güvenliğini sağlayabilme,

c) Ülkemizin teknoloji açığı olan alanlarda teknoloji kapasitesini geliştirme,

ç) Dış ticaret açığı verilen alanlarda ithalat bağımlılığını azaltma,

d) Yüksek katma değerli olma,

e) Ülkemizde üretimi kısıtlı olan yeni nesil teknolojiler kullanılarak üretim yapılmasını sağlayabilme,

f) Farklı sektörlerde ülkemize rekabet gücü kazandırabilme,

g) Etkileşimde olduğu sektörlerde teknolojik dönüşümü hızlandırma ve bu sektörlerin gelişimine katkı sağlayabilme,

ğ) Yenilikçi ve Ar-Ge’ye dayalı yatırım olma,

h) Cari işlemler dengesini olumsuz etkileyen ve hammadde sıkıntısı yaşanılan sektörlerde gerçekleştirilecek yüksek katma değerli işlenmiş ürünlerin üretimine yönelik yatırım olma,

ı) Ülkemizin hammadde potansiyelinin değerlendirilmesine olanak sağlayan entegre üretime yönelik yatırım olma,

i) Mali yeterliliğe sahip olma,

j) Proje paydaşının alım taahhüdü ile talep bakımından desteklenmiş veya ulaşılabilir, yeterli ve gelişen pazar potansiyeline sahip ürünlerin üretilmesine yönelik olma,

niteliklerinin ağırlıklandırıldığı, Program Portalinde yayımlanan proje değerlendirme formu üzerinden puanlama yapar. Komite, bu değerlendirmede 70 ve üzerinde puan alan projeler arasında stratejik öncelikler, pazar rekabet koşulları, çağrı destek bütçesi, proje süresi gibi kısıtlar ve kriterlere göre önceliklendirme yapmak suretiyle desteklenecek projeleri belirler.

(2) Komite, 70 ve üzerinde puan alan projelerin talep edilen destek türlerinde değişiklik yapılması da dahil olmak üzere revize edilmesine, yatırımcılardan ilave bilgi istenmesine karar verebilir. Komite tarafından revize edilip tekrar sunulmasına karar verilen projeler için proje komisyonları tarafından revize başvurunun değerlendirilmesi amacıyla yeni bir rapor oluşturulur. Komite, bu durumda, projeler ile ilgili KOSGEB ve TÜBİTAK tarafından inceleme ve değerlendirme yapılmasını talep edebilir. Komite bu doğrultuda, projenin yeniden değerlendirme süreci için çağrı planında öngörülen tarih kısıtlamalarına bağlı kalmaksızın yeni bir takvim belirleyebilir.

(3) Komite, destekleme kararı verilen projeler için hangi destek unsurlarının tanımlanacağına ve ilgili mevzuatta yer alan sınır ve koşullar çerçevesinde kalmak kaydıyla destek unsurlarının miktar ve sürelerine karar verir. Komite tarafından desteklenmeye uygun görülen projeler için; her bir yatırım projesi unsurunun birden çok destek türünden yararlandırılmaması koşuluyla TÜBİTAK, KOSGEB ve Bakanlık desteklerini bir arada ve/veya münhasıran içeren destek paketi tanımlanabilir. Desteklenmeye uygun görülen projeler kapsamında; KOSGEB, TÜBİTAK veya diğer kamu kurum ve kuruluşları tarafından sağlanan desteklerden yararlanılarak veya Komite tarafından uygun görülmek kaydıyla firma kaynaklarıyla gerçekleştirilen yatırım harcamaları, yatırım teşvik belgesine konu yatırımın bütünlüğünün sağlanması kapsamında değerlendirilebilir. Komite destek kararlarında, projenin sürdürülebilirliğini ve öngörülen katma değeri üretmesini temin etmek amacıyla proje özelinde çeşitli koşullara yer verebilir, farklı karar formatları oluşturabilir. TÜBİTAK tarafından Ar-Ge desteklerinden yararlandırılmaları uygun bulunmayan projeler için Komite tarafından, Bakanlık ve/veya KOSGEB desteklerini içeren destek paketi tanımlanabilir.

(4) Komite tarafından desteklenmesine karar verilen projeler için tanımlanan üretime yönelik yatırım destekleri, varsa salt Ar-Ge sürecinin TÜBİTAK desteklerinden yararlanılarak ve/veya yatırımcının kendi kaynaklarıyla başarıyla tamamlandığının TÜBİTAK tarafından onaylandığının Genel Müdürlük tarafından TUYSGM ve/veya KOSGEB’e bildirilmesini müteakiben yürürlüğe girer. Ancak, proje fizibilitesinde Ar-Ge süreciyle eş zamanlı üretime yönelik yatırım süreci öngörülmesi veya yatırımcının izleme sürecinde talep etmesi halinde Komite, üretime yönelik yatırım desteklerinin Ar-Ge süreci tamamlanmadan önce başlamasına karar verebilir.

(5) Destek kararı esnasında KOBİ vasfı taşıyan ve KOSGEB desteği tanımlanan firmalar, proje uygulama süreci içerisinde KOBİ vasfını yitirseler dahi destek kararında öngörülen koşul ve süreler dahilinde KOSGEB desteklerinden yararlanmaya devam eder.”

MADDE 16- Aynı Tebliğe 13/C maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bölüm başlığı eklenmiştir.

“ALTINCI BÖLÜM

Destek Unsurlarına İlişkin Esaslar”

MADDE 17- Aynı Tebliğin 15 inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“(3) Program kapsamında Komite tarafından desteklenmesine karar verilen yatırım projelerinden, ilgili karardaki gerekli koşulları sağlayan ve nitelikleri ve destek ihtiyaçlarına istinaden Komite tarafından uygun bulunanlar, ayrı bir başvuru ve değerlendirmeye gerek olmaksızın 17/10/2016 tarihli ve 2016/9495 sayılı Yatırımlara Proje Bazlı Devlet Yardımı Verilmesine İlişkin Bakanlar Kurulu Kararı kapsamında desteklenmesi için TUYSGM tarafından Cumhurbaşkanı onayına sunulur ve Cumhurbaşkanı tarafından desteklenmesi uygun bulunan yatırım projeleri için Cumhurbaşkanı kararı yayımlanır.”

MADDE 18- Aynı Tebliğin 17 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“(1) Yatırımcının KOBİ olduğu yatırım projeleri yatırımcının talebi doğrultusunda, KOSGEB tarafından Stratejik Ürün Destek Programı hükümleri çerçevesinde sağlanan desteklerden yararlandırılabilir.”

MADDE 19- Aynı Tebliğde yer alan mevcut “BEŞİNCİ BÖLÜM” ibaresi “YEDİNCİ BÖLÜM” şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 20- Aynı Tebliğin 18 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“MADDE 18- (1) Destek kapsamına alınan her bir projenin izlemesi, Ar-Ge ve/veya üretime yönelik yatırım faaliyetleri süresince ve bu faaliyetlerin tamamlanmasını müteakiben olmak üzere iki aşamalı yapılır. Her bir projenin izlemesi ve değerlendirmesi, sağlanan destek unsurlarının mahiyetine göre, TUYSGM, TÜBİTAK ve/veya KOSGEB tarafından yapılır ve ilgili belgeler Program Portaline yüklenir.

(2) Yatırım sürecinde yatırım teşvik belgeli yatırımcıların yerinde incelemesi  yılda bir kez TUYSGM tarafından yapılır. TUYSGM uygun görmesi halinde bu inceleme işlemini Bakanlık ilgili İl Müdürlüğü personeline  yaptırabilir. İlgili projeden sorumlu olan proje koordinatörü de izleme döneminde yerinde inceleme çalışmalarına gözlemci sıfatıyla katılım sağlayabilir.

(3) Program kapsamında destek kararı alınmış projeler için Ar-Ge ve üretime yönelik yatırım süreleri ayrı ayrı değerlendirilir. Ar-Ge ve üretime yönelik yatırım süreçlerinde yaşanan gecikmeler birbirini etkilemez ve yatırımcının talep etmesi halinde, projelere ilişkin değerlendirme süreçlerinde geçen süreler, TUYSGM, TÜBİTAK ve/veya KOSGEB tarafından  ilgili mevzuatlarında yer alan hükümler çerçevesinde söz konusu projenin Ar-Ge ve üretime yönelik yatırım sürelerine eklenebilir.

(4) Proje koordinatörü tarafından, TUYSGM, TÜBİTAK ve/veya KOSGEB tarafından yapılan izlemelerde sunulan bilgi ve belgeler dikkate alınarak yılda bir kez temel proje ilerleme bilgilerini içeren proje izleme formu hazırlanır.

(5) İzleme süreci içerisinde Genel Müdürlük tarafından yatırımcıdan ek bilgi talep edilebilir.

(6) Proje kapsamındaki faaliyetlerin tamamlanmasını müteakiben on yıl süresince projenin sağladığı katma değer tutarı, yatırımcı tarafından yıllık bazda yeminli mali müşavir raporuyla hesaplattırılarak izleyen yılın ilk izleme dönemi içerisinde Genel Müdürlüğe sunulur.

(7) Program izleme ve değerlendirme raporu ve özel olarak talep edilmesi halinde proje bazındaki izleme rapor ve bilgileri yılda bir kez Komiteye sunulur.”

MADDE 21- Aynı Tebliğin 19 uncu maddesinin birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü, beşinci ve yedinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“(1) Yatırımcı, üretime yönelik yatırım süreci içerisinde KOSGEB ve Bakanlık tarafından desteklenmekte olan yatırım kısımlarının her biri için en fazla altı defa revizyon talebinde bulunabilir. Revizyon talebi, Program Portali üzerinden yapılır.

(2) Yatırımcı, üretime yönelik yatırım sürecine ilişkin revizyon taleplerini Program Portali üzerinden yapar. Bir revizyon talebi yapılması üzerinden 6 ay geçmeden yeni bir revizyon talebi yapılamaz.

(3) Ar-Ge süreci desteklerinden yararlanması uygun bulunan projeler için, Ar-Ge sürecine ilişkin revizyon talebi doğrudan TÜBİTAK tarafından karara bağlanarak Genel Müdürlüğe bildirilir. Talep edilen Ar-Ge revizyonlarının proje kapsamında Komite tarafından uygun görülen nihai hedefleri etkileyecek mahiyette olması durumunda, Genel Müdürlük tarafından TÜBİTAK revizyon talebi Komite takdirine arz edilebilir. Ar-Ge sürecine ilişkin yapılan revizyonlara bağlı olarak üretime yönelik yatırım sürecinde yapılan revizyonlar, yatırımcının üretime yönelik yatırım süresi boyunca talep etme hakkı bulunan revizyon sayısı kapsamı dışında değerlendirilir.

(4) Yatırım teşvik belgesi kapsamında desteklenen projeler için; yatırım unsurlarında bir değişiklik oluşturmadan sadece fiyat güncellemesi içeren değişiklik talepleri, herhangi bir oran sınırlamasına tabi olmaksızın TUYSGM tarafından sonuçlandırılır. Yatırımın karakteristiğine ilişkin bir değişiklik oluşturmadan yatırım unsurlarındaki ekleme ve çıkarma gibi değişikliklerden kaynaklı olarak değişikliğe uğrayan kalemlerin öngörülen toplam sabit yatırım tutarının yüzde 35’inden fazla tutar değişmesine neden olmayan değişiklik talepleri de TUYSGM tarafından sonuçlandırılır. Ayrıca, TÜBİTAK veya KOSGEB tarafından destek kapsamına alınmış olan yatırım unsurları, yatırımcının talebi olması halinde ve yatırım teşvik mevzuatına uygun olmak koşuluyla yeni bir Komite Kararına ihtiyaç olmaksızın TÜBİTAK veya KOSGEB destek kapsamından çıkarılmış olmak kaydıyla yatırım teşvik belgesi kapsamına dahil edilebilir. Bu çerçevede doğrudan TUYSGM tarafından yapılan değişiklikler, yatırımcının üretime yönelik yatırım süresi boyunca talep etme hakkı bulunan revizyon sayısı kapsamı dışında değerlendirilir ve 6 aylık yeniden revizyon talebinde bulunma süresinin uygulanması açısından dikkate alınmaz. Ayrıca, bu çerçevede yapılan değişikliklerin Genel Müdürlüğe bildirilerek proje dosyasına eklenmesi zorunludur. KOSGEB tarafından desteklenmesi kararlaştırılmış yatırım süreçleri açısından, KOSGEB Stratejik Ürün Destek Programı kapsamındaki faaliyet-zaman planı ve gider kalemlerinde değişiklik yapılmasına ilişkin revizyon talepleri doğrudan KOSGEB tarafından karara bağlanarak Genel Müdürlüğe bildirilir.

(5) Üretime yönelik yatırım desteklerinden yararlanmakta olan projeler için dördüncü fıkrada tanımlanmış değişiklikler haricindeki değişiklikleri içeren revizyon talepleri, revizyonun KOSGEB tarafından desteklenmesi kararlaştırılmış yatırım süreçlerini kapsaması halinde, KOSGEB tarafından, yatırım teşvik belgesi kapsamındaki yatırım süreçlerini kapsaması halindeyse TUYSGM tarafından ilgili süreçlerin incelenmesinin tamamlanmasını müteakiben, Genel Müdürlük aracılığıyla Komiteye sunulur. Yatırımcı, revizyon sürecinde Genel Müdürlük tarafından projenin ilerlemesine ilişkin görüşlerini belirtmek üzere proje sunumuna davet edilebilir. Genel Müdürlük tarafından revizyon talebine ilişkin görüş oluşturularak Komiteye sunulur.”

“(7) Komite, yatırımcının talebi üzerine veya izleme sürecinde sunulan bilgilere istinaden projeler hakkında resen revizyon değerlendirmesi yapmaya ve revizyon kararı almaya yetkilidir. 15 inci maddenin üçüncü fıkrası kapsamında sağlanan desteklere ilişkin revizyon kararları TUYSGM tarafından Cumhurbaşkanının onayına sunulur.”

MADDE 22- Aynı Tebliğin 20 nci maddesine aşağıdaki beşinci fıkra eklenmiştir.

“(5) Program kapsamında kabul kararı alınmış projeler için tanımlanmış olan destekler, firmanın Programdan ayrılma veya projeden çekilme talebinde bulunması halinde sonlandırılır. Destek süreçlerinin sonlandırılmasına yönelik işlemler, Genel Müdürlük koordinasyonunda ilgili mevzuat hükümleri dikkate alınarak KOSGEB/TÜBİTAK/TUYSGM tarafından yürütülür.”

MADDE 23- Aynı Tebliğin 21 inci maddesinin birinci ve ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“(1) Yatırım projesi kapsamında öngörülen üretime yönelik yatırım süresinin bitiminden sonra yatırımcı, otuz iş günü içerisinde projenin tamamlanma durumu konusunda karar alınması talebiyle Program Portali üzerinden başvuruda bulunur. Yatırımcının bu süre zarfında başvuruda bulunmaması halinde, Genel Müdürlük tarafından resen tamamlama süreci başlatılır. Desteklere konu olan ilgili yatırım unsurlarının hedeflere uygun olarak tamamlanma durumu, sorumlu bulunulan desteklere göre TUYSGM ve/veya KOSGEB tarafından yerinde inceleme yapılarak tespit edilir. İlgili projeden sorumlu olan proje koordinatörü tamamlama döneminde yerinde inceleme çalışmalarına gözlemci sıfatıyla katılım sağlayabilir. TUYSGM ve/veya TUYSGM tarafından görevlendirilecek Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğü tarafından başarısızlıkla tamamlandığı tespit edilen projeler, Programın amaçları açısından stratejik yatırım olma niteliğini kaybetmiş kabul edilir. Bu projeler için, TUYSGM tarafından değerlendirme yapılarak diğer teşvik uygulamalarından yatırımın niteliklerine göre en uygun görülen program kapsamında teşvik belgesi düzenlenebilir. Bu durumda olan projeler için, tabi oldukları yeni teşvik uygulamasına kıyasla Program kapsamında fazladan sağlanmış olan destek unsurları ilgili mevzuat hükümlerine göre geri alınır. Yeni bir teşvik uygulamasına geçirilmeyerek belgesi sonlandırılan yatırımlar için ise ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde sağlanan destekler geri alınır.

(2) Başarılı bir şekilde tamamlanan projeler için, proje faaliyetlerinin tamamlanması sonrası izleme sürecine on yıl boyunca devam edilir.”

MADDE 24- Aynı Tebliğde yer alan mevcut “ALTINCI BÖLÜM” ibaresi “SEKİZİNCİ BÖLÜM” şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 25- Aynı Tebliğin 22 nci maddesinin birinci, ikinci ve üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye dördüncü fıkra aşağıdaki şekilde eklenmiştir.

“(1) Bu Tebliğde hüküm bulunmayan konulardan TÜBİTAK  ve KOSGEB desteklerine ilişkin olanlar için ilgili kurumların mevzuat hükümleri uygulanır. Bakanlık destekleri ve diğer hüküm bulunmayan konularda ise 20/6/2012 tarihli ve 28329 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2012/1) hükümleri uygulanır.

(2) 15/6/2012 tarihli ve 2012/3305 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar ve/veya Yatırımlara Proje Bazlı Devlet Yardımı Verilmesine İlişkin Bakanlar Kurulu Kararı kapsamında süresi devam eden yatırım teşvik belgeleri için Program kapsamındaki desteklerden yararlanmak üzere başvuru yapılamaz. Ayrıca, aynı yatırım projesine yönelik olarak Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar ve/veya Yatırımlara Proje Bazlı Devlet Yardımı Verilmesine İlişkin Bakanlar Kurulu Kararı kapsamındaki diğer uygulamalar için Bakanlığa başvurulması halinde Programa başvuru yapılamaz.

(3) Bu Program kapsamında, Program Portali üzerinden yapılacak başvurular için gerçek kişilerin yatırımcılar adına yetkilendirilmesi işlemleri 31/5/2018 tarihli ve 30437 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yatırım Teşvik Belgesi İşlemlerinin Elektronik Ortamda Yürütülmesine İlişkin Yetkilendirme Tebliği hükümleri çerçevesinde yapılır. Bir veya daha fazla Ar-Ge yüklenicisiyle ortaklı Ar-Ge yapmayı öngören projeler için Ar-Ge yüklenicisi adına Ar-Ge başvuru formlarını tamamlayacak gerçek kişinin de aynı usulle Ar-Ge yüklenicisi adına yetkilendirmesinin yapılmış olması gerekir. Daha önce söz konusu Tebliğ kapsamında yetkilendirilmesi TUYSGM tarafından yapılmış kişiler için tekrar yetkilendirme yapılması gerekmez. Yetkilendirilmesi yeni yapılacak başvuru sahiplerinin, kesin başvuru yapmaya hak kazanabilmeleri için yetkilendirme işlemini tamamlamış olmaları gerekir.”

MADDE 26- Aynı Tebliğe aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 3- (1) Bu maddeyi ihdas eden Tebliğ, yayım tarihinden önce yapılmış olan revizyon taleplerinin değerlendirilmesi açısından da uygulanır. Ancak bu talepler için altı aylık yeniden revizyon başvurusu yapılamaması süresi işletilmez.”

MADDE 27- Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 28- Bu Tebliğ hükümlerini Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.

Bu Yazıyı Paylaşın