Hadi itiraf edin, yazının başlığını gördüğünüz gibi dediniz ki “Hıh, şimdi de İnebolu’nun kaldırımlarını yazmış.”

Vallahi işim olmaz. Herkesin memnun olduğu bir konuyu niye yazayım?

Yaya kaldırım işgalinden memnun ki sesi çıkmıyor.

İşyeri sahipleri de kaldırımlara güvenerek işyeri açtıklarına göre?

Eh, bunu düzenlemekle görevli olanlar da bunu umursamıyorsa, bana ne?

Yazının sonunda konuları birleştiririz geçer gider.

Yoksa İnebolu’nun yayalaştırmanın ne olduğunu fark etmesi için en iyi ihtimalle yaklaşık 50 yıl olduğunun farkındayım.

Ama neyse ki devletimiz sıkıntıların farkında.

KALDIRIM YÖNETMELİĞİ

7 Kasım 2023 tarih ve 32362 sayılı Resmî Gazete’de Yaya Yolları ve Kaldırımların Tasarım Kuralları Hakkında Yönetmelik yayımlandı.

20 maddeden oluşan yönetmelik 1 Temmuz 2024 tarihinde yürürlüğe girecek.

Belki geç olmakla birlikte, devletin daha iyi yaşamamız için yaptığı düzenlemelerden biri.

Bu tarz yönetmeliklerin uygulanmasında daima ertelemeler olmasına alışığız. Tahminen 1-3-5 defa uygulama tarihi uzatılacaktır.

Yine de hem yönetmeliğin geneline hem de yönetmeliğin İnebolu’yu ilgilendiren yönlerine bakalım, örnekler verelim.

FEN VE SANAT KURALLARI

Yönetmeliğin aslında en önemli esası bu sayılabilir:

Evet imar planına uyacaksın, evet bu yönetmeliğin kurallarına uyacaksın, evet ilgili standartlara uyacaksın ama fen ve sanat kurallarına da uyacaksın diyor yönetmelik.

Örneğin ani daralmalardan kaçınılacak.

İklime göre ve çökmeyi önleyecek yüzey kaplama kullanılmasından tutun da kaldırımların taşıtlar tarafından işgal edilmesini önlemeye kadar her ayrıntı yazılmış.

Altyapı çalışmaları için konulmuş kapakların yüksekliği, elektrik direkleri, levha ve tabelalar, bitkiler, kentsel donatı elemanları hepsi düşünülmüş.

Engellilerin kesintisiz hareketinin sağlanması için tedbirler sıralanmış.

Ve yaya hareket alanları için proje hazırlanması şartı getirilmiş.

KALDIRIMLAR-YAYA YOLLARI-PARKLAR

Kaldırımlar üç bölüme ayrılmış: Mülkiyet etki şeridi, kaldırım net yürüme alanı ve yaya emniyet şeridi.

Hangi şartlarda hangi ölçülerin uygulanacağı, kaldırımların eğimi, yükseklikleri, bordür taşları, drenajı, engelli rampaları ayrıntılarıyla anlatılmış.

Yaya yollarının genişliğinden rengine; park ve bahçelerdeki eğimlere kadar her şey düşünülmüş.

Merdivenlerin basamak yüksekliği bile belirlenmiş.

Yeşil yaya koridoru, bitki kullanımı, aydınlatma, oturma birimleri, çöp atık kutuları, duraklar ve güvenlik başlıklar halinde tek tek yazılmış.

Buralarda yapılacak inşaat ve tamirat işlerinde alınması gereken emniyet tedbirleri santimine kadar verilmiş.

Özetle aslında devlet istiyor ki iyi yaşayalım.

GELELİM İNEBOLU’YA

Şimdi yönetmelikte 126 yerde “yaya” kelimesi geçiyor. 102 defa “kaldırım”, 89 defa “yol”, 35 defa “hareket”, 24 defa “engel”, 16 defa “emniyet ve şeridi” diyor.

Tabiî bunlar İnebolu’yu ilgilendiren şeyler değil.

İlgilendirse, mesela Galip Deniz Caddesi bu halde olmaz öyle değil mi?

İnebolu’yu ne ilgilendiriyor biliyor musunuz?

Esnafın dışarıya mal çıkarması ilgilendiriyor.

Yönetmelikte 1 kere bile adı anılmıyor bunun.

Sadece mülkiyet etki şeridinden bahsediliyor, onun da açıklaması “Kaldırım net yürüme alanı ile mülkiyet sınırı arasında kalan ve yayaların mülkiyet giriş ve çıkışından etkilenmemesi amacıyla bırakılan alan” olarak yazılıyor.

İnebolu için bu yönetmelik ne anlama geliyor biliyor musunuz?

2 yılda bir yapılan Cumhuriyet Caddesi uygulamalarında her seferinde daha da yükseltilen yolu, 2 yıl sonra bir uygulama daha yaparsanız artık yükseltemeyeceğiniz anlamına geliyor.

Üstüne üstlük yolda veya kaldırımda şu veya bu sebepten yenileme yapmaya kalktığınız gibi bu yönetmelik hükümlerine göre hareket etmeniz gerekeceği anlamına geliyor.

Ama merak etmeyin. İşgal edilmiş kaldırımların boşaltılması ile ilgili yeni bir şey söylemiyor.

O mecburiyetiniz zaten var da, uygulayan yok.

Bu Yazıyı Paylaşın