27 Kasım 2024 Tarihli Resmî Gazete
Sayı: 32735
Tarım ve Orman Bakanlığından:
MADDE 1- 4/11/2010 tarihli ve 27749 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tütün Mamullerinin Üretim ve Ticaretine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 3/1/2002 tarihli ve 4733 sayılı Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkol Piyasasının Düzenlenmesine Dair Kanunun 9 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.”
MADDE 2- Aynı Yönetmeliğin 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
b) Başlamış işlem: İhracat işlemlerinde 6/6/2006 tarihli ve 26190 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İhracat Yönetmeliğinde yer alan “başlamış işlem” tanımını, ithalat işlemlerinde ithal edilecek mallar için çıkış ülkesinde ihraç amacıyla taşıma belgesi düzenlenmiş veya bu malların gümrük mevzuatı uyarınca gümrük idarelerine sunulmuş olması durumunu,
c) Birim paket: Ek şeffaf ambalaj hariç olmak üzere, tütün mamullerinin piyasaya arzında kullanılan ve herhangi bir malzemeden yapılmış en küçük ambalajı,
ç) Deneme üretimi: Tesisin, projeye ve üretilmesi planlanan tütün mamulünün üretimine uygunluğunun belirlenmesi amacıyla Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi verilmesi öncesinde Bakanlık tarafından görevlendirilen teknik heyet gözetiminde yapılan üretimi,
d) Diğer tütün mamulleri: Puro, sigarillo, nargilelik tütün mamulü, sarmalık kıyılmış tütün mamulü, pipoluk tütün mamulü, enfiye ve çiğneme tütünü gibi sigara dışındaki tütün mamullerini,
e) Ek şeffaf ambalaj: Piyasaya arz edilen tütün mamullerinin birim paket ve grupmanlarının üzerinde yer alan, tüm etiketleme bilgilerinin görünürlüğünü ve okunurluğunu engellemeyen şeffaf dış ambalajı,
f) Emisyon: Bir tütün mamulü amaçlandığı şekilde tüketildiğinde ya da kullanıldığında salınan maddeleri,
g) Filtre çubuğu: Sigara, makaron ve sigara filtresi üretiminde kullanmak amacıyla filtre çubuğu imalat makinelerinde, belli uzunluklarda üretilen çubuk haldeki filtreyi,
ğ) Fire: Sigara ve diğer tütün mamullerinin üretim faaliyetleri esnasında buharlaşma, gaz olarak havaya karışma veya kuruma şeklindeki eksilmeleri,
h) Firma: Tütün mamulleri üretimiyle ilgili olarak Tesis Kurma Uygunluk Belgesi ile Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alan gerçek ve tüzel kişileri,
ı) Girdi: Tütün, katkı maddeleri ile kağıt, filtre, kapsül, mürekkep ve yapıştırıcılar dahil olmak üzere nihai tütün mamulünde bulunan her türlü maddeyi veya ögeyi,
i) Grupman: Ek şeffaf ambalaj hariç olmak üzere, içerisine aynı marka ve çeşit bazında birden fazla tütün mamulü birim paketi konularak piyasaya arz edilen herhangi bir malzemeden yapılmış ambalajı,
j) İşlem görmüş tütün: Sigara ve diğer tütün mamulleri üretim tesislerinde elde edilen harmanlanmış tütün, homojenize tütün veya yeniden tertip edilmiş tütün, kıyılmış tütün, şişirilmiş tütün, şişirilmiş tütün damarı, tütün döküntüleri ile tütün döküntülerinin işlenmesi ile elde edilen tütünleri,
k) Kanun: 3/1/2002 tarihli ve 4733 sayılı Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkol Piyasasının Düzenlenmesine Dair Kanunu,
l) Kodlama bilgisi: Sigara için asgari gün, ay ve yıl olarak üretim tarihini, üretim yerini, üretime ait hat/makine numarası ile vardiya numarası veya üretim saatini belirten işaretleme bilgisini, yurt içi piyasaya arz veya ihracat amacıyla üretilen diğer tütün mamullerinde asgari gün, ay ve yıl olarak üretim tarihini ve üretim yerini, ithal edilen diğer tütün mamullerinde asgari ay ve yıl olarak üretim tarihini ve üretim yerini belirten işaretleme bilgisini,
m) Koli: Birden fazla birim paket veya grupmanın konulduğu tütün mamulü kutularını,
n) Makine: Ana gövde, sabit ve hareketli mekanik parçalar ile pnömatik, hidrolik, elektrik, elektronik ve kumanda gibi elemanlardan oluşan her bir düzenekler bütününü,
o) Makine çalışma testi: Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alınmasından sonra Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alınması aşamasına kadar geçen süre içinde ya da Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alınması sonrasında, Bakanlıktan alınan izin kapsamında tesise kurulumu tamamlanan makinelerin boşta veya tütün ve tütünden elde edilmiş hammadde ve/veya tütün harici malzeme yüklenmek suretiyle yükte çalıştırılarak istenilen kapasite ve verimde çalışabilirliğinin belirlenmesi amacıyla tütün mamulü üreticisi ile makine üreticisi şirket teknik personeli tarafından yapılan çalışma testini,
ö) Mamulat çeşidi: Sigara, puro, sigarillo, nargilelik tütün mamulü, pipoluk tütün mamulü ve sarmalık kıyılmış tütün mamulü gibi farklı kategorilerdeki tütün mamullerinden, aynı veya farklı marka altında üretilen mamulün fiziksel ve kimyasal özellikleri, tütün kullanım oranları ve girdileri ile mevzuatta tanımlanan emisyon seviyelerinden herhangi biri veya birim paket tipi yönünden farklılık arz eden her bir çeşidini,
p) Marka: Firmanın üretimini ve/veya ticaretini yaptığı tütün mamullerini, diğer mamullerden ayırt etmeye yarayan ve ilgili kuruluşlarca tescil edilen işareti,
r) Piyasaya arz: Mamullerin tedarik veya kullanım amacıyla piyasada yer alması için yapılan ilk faaliyeti,
s) Sarmalık kıyılmış tütün mamulü: Sigara yapmak için üretilen ve tüketiciler tarafından yaprak sigara kağıdına sarmak ya da makarona doldurmak suretiyle bir yanma süreci ile tüketilerek tüttürme yoluyla içilen birim paket içinde piyasaya arz edilen tütün mamulünü,
ş) Tek tütün çeşidinden üretilen sarmalık kıyılmış tütün mamulü: TS 1000’de yer alan tütünlerden, Tarım ve Orman Bakanlığınca belirlenen üretim merkezlerinde üretilen, tek başına kıyılıp içilebilme vasfına sahip tütün çeşidine ait tütün yaprağının tamamen hammadde olarak kullanılması ile tütün kooperatifleri tarafından elde edilen sarmalık kıyılmış tütün mamulünü,
t) Teminat: 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (1), (2) ve (3) numaralı bentlerinde sayılanları,
u) Tütün kooperatifi: Tek başına kıyılıp içilebilme vasfına sahip tütün çeşitlerinin üretildiği, Bakanlıkça belirlenmiş üretim merkezlerinde en az 250 tütün üreticisi gerçek kişinin bir araya gelerek kurduğu Tütün Üretim ve Pazarlama Kooperatifini,
ü) Tütün mamulü: Tütünün tamamen veya kısmen hammadde olarak kullanılması ile üretilen, tüttürme yoluyla içme, burna çekme, emme ya da çiğneme amaçlı tüm ürünleri,
v) Uzman: Tarım ve Orman Uzmanını,
y) Ürün denemesi: Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alınmasından sonra Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alınması aşamasına kadar geçen süre içinde ya da Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alınması sonrasında üretilmesi planlanan tütün mamulünün hedeflenen ürün tasarımına uygun olarak üretilebilmesi amacıyla tütün mamulü üreticisi şirket/firma tarafından yapılan deneme amaçlı ürün üretimini,
z) Yardımcı teknik ünite: Üretim hattında kullanılanlar hariç, tesisin elektrik, su, basınçlı hava, vakum, buhar, ısıtma, soğutma, havalandırma, kalite kontrol, yük taşıma, yangın algılama ve söndürme ile yıldırımdan korunma sistemleri ihtiyacı için kullanılan teknik üniteleri,
ifade eder.”
MADDE 3- Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 6- (1) Türkiye’de tütün mamulleri üretim tesisi kurulabilmesi için Bakanlıktan Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alınması zorunludur.
(2) Tütün mamulleri üretimiyle ilgili üretim tesisi kurmak isteyen gerçek veya tüzel kişiler, izin taleplerini içerir dilekçelerini, aşağıdaki bilgi ve belgeleri içeren bir takım dosya ile birlikte şahsen veya yetkili temsilcileri vasıtasıyla Bakanlığa iletirler:
a) Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde yayımlanmış ana sözleşmesi.
b) Son altı ay içinde ticaret ve/veya sanayi odasından alınan faaliyet belgesi ile faaliyet özgeçmişini ve hedeflediği faaliyeti tanımlayan özel beyanı.
c) Gerçek kişiler için başvuru sahibinin, tüzel kişiler için yönetim kurulu başkan ve üyeleri ile tüzel kişiyi temsile yetkili kişilerin T.C. kimlik numarası ile Kanuna, 8/6/1942 tarihli ve 4250 sayılı İspirto ve İspirtolu İçkiler İnhisarı Kanununa, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 359 uncu maddesinin (d) fıkrasına, 21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununa aykırılıktan dolayı haklarında kesinleşmiş mahkûmiyet kararı olmadığına ve Bakanlıkça düzenlenmiş belgelerin askıya alınmadığına dair beyan.
ç) Bakanlık tarafından belirlenen formata uygun olarak hazırlanmış fizibilite raporu ve elektronik ortama aktarılmış kopyası.
d) Kurulacak tesis sahası için yürürlükteki imar mevzuatı çerçevesinde alınan imar durumunu gösterir belge.
e) 23 üncü maddede belirtilen başvuru bedelinin Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi hesabına yatırıldığına ilişkin belge.
(3) Başvuru dosyaları en geç otuz gün içinde incelenir. Eksiklik tespit edilmesi halinde, bu eksiklikler bildirim tarihinden itibaren en geç doksan gün içinde tamamlanır. Eksik bulunan bilgi ve belgelerin süresi içinde tamamlanmaması veya projeden vazgeçilmesi halinde başvuru işleme konulmaz ve başvuru bedeli iade edilmez.
(4) Başvurunun tamamlanmasını müteakiben en geç otuz gün içinde Bakanlık tarafından görevlendirilen uzman marifetiyle mahallinde veya dosya üzerinden inceleme yapılır. Başvuruya ilişkin rapor, ilgili mevzuat, projenin çevresel etkileri ve uygulanabilirliği, tesis üniteleri ile makine yerleşim planı, üretim akışı, projenin üretilmesi planlanan tütün mamulünün üretimine uygunluğu göz önünde bulundurularak inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır.
(5) Başvuru, dördüncü fıkra gereğince hazırlanan raporun Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Bakanlıkça izin verilenlere, 23 üncü maddeye göre hesaplanan Tesis Kurma Uygunluk Belgesi bedelinin, iznin bildirim tarihinden itibaren en geç doksan gün içinde Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi hesabına yatırıldığının, Kanunun 8/A maddesi uyarınca belirlenen teminatın Bakanlığa verildiğinin ve 8/B maddesine göre Kanun kapsamında verilen ve süresinde ödenmemiş bulunan idari para cezası borcu, Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcu ile vergi dairelerine 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığının belgelenmesi kaydıyla, belge içeriği ve şekli Bakanlık tarafından belirlenen Tesis Kurma Uygunluk Belgesi verilir. Belge bedeli süresi içinde yatırılmadığı takdirde verilen izin, başvuru bedeli iade edilmeksizin iptal edilmiş sayılır.
(6) Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alınmasından sonra, Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi verilmesi aşamasına kadar geçen süre içinde, tesis ihtiyaçlarından kaynaklanan, ekonomik ve/veya teknik gerekçelere dayanan proje revizyonu yapılmak istenildiğinde, revizyonun içeriği ve kapsamını açıklayan bilgi ve belgeler ile Bakanlığa başvurulur. Başvurular en geç altmış gün içinde karara bağlanır. Uygun bulunan proje revizyonunda kapasite artışı olduğu takdirde, Bakanlıkça hesaplanan Tesis Kurma Uygunluk Belgesi bedel farkının Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi hesabına yatırıldığının belgelenmesi kaydıyla Tesis Kurma Uygunluk Belgesi yeniden düzenlenir. Kanunun 8/A maddesi uyarınca alınan teminat tutarı da, proje revizyonu kapsamında oluşan yıllık kapasite değişimine bağlı olarak güncellenir.
(7) Tesis Kurma Uygunluk Belgesi; beyan edilen adreste tesis binası inşasını, temin edilecek makine listesinde yer alan makinelerin yurt içi ve/veya yurt dışından temini ile tesise kurulumunu, 11/9/2020 tarihli ve 31241 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tütün Mamulleri, Makaron, Yaprak Sigara Kâğıdı ve Alkollü İçkilerde Ürün İzleme Sistemi Uygulama Genel Tebliği kapsamında ürün izleme sisteminin kurulumunu, kurulumu gerçekleştirilen makinelerin çalışma testleri ve ürün denemeleri ile en az bir uzmanın bulunduğu heyet nezaretinde deneme üretimlerinin yapılmasını kapsar.
(8) Tesis Kurma Uygunluk Belgesi, belge veriliş tarihinden itibaren on sekiz ay geçerlidir. Bu süre içinde tesisini faaliyete hazır hale getiremeyecek durumda olanlara ek süre verilebilir. Ek süre için süre bitiminden en az otuz gün önce Bakanlığa başvurulur. Başvuruyu müteakiben Bakanlık tarafından görevlendirilen uzman marifetiyle mahallinde veya dosya üzerinden inceleme yapılır. Başvuruya ilişkin rapor, inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır. Başvuru, hazırlanan raporun Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç altmış gün içinde karara bağlanır. Bakanlıkça uygun bulunması durumunda, bir defaya mahsus, belge geçerlilik süresinin bitiminden itibaren geçerli olmak üzere doksan gün ek süre verilebilir. Verilen süre içinde projesini tamamlamayanların Tesis Kurma Uygunluk Belgesi iptal edilmiş sayılır. Bu durumda tahsil edilmiş olan belge bedeli iade edilmez.
(9) Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alınması sonrasında farklı kategorilerde tütün mamullerinin aynı tesiste birlikte üretilebilmesine yönelik tesis kuruluşu için Bakanlıktan izin alınması gerekir. İzin başvurusunu müteakiben Bakanlık tarafından görevlendirilen en az bir uzmanın bulunduğu heyet marifetiyle başvurunun tamamlanma tarihinden itibaren otuz gün içinde mahallinde veya dosya üzerinden inceleme yapılır. Başvuruya ilişkin rapor, tesiste aynı veya farklı makinelerden yararlanılabileceğine yönelik değerlendirme, üretilmesi planlanan tütün mamulünün üretimine uygunluğu ve kategorilerin ayrı olarak izlenebilirliği ile piyasa riski yaratıp yaratmadığı göz önünde bulundurularak inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır. Başvuru, hazırlanan raporun Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç altmış gün içinde karara bağlanır. Bakanlıkça uygun bulunması durumunda, tesiste ortak olarak kullanılacak makineler hariç olmak üzere, her bir kategori için tesise 500 m²’lik kapalı alan ilave edilmesi kaydıyla her bir tütün mamulü için istenilen diğer şartların varlığı ayrı ayrı aranır. Bu durumda, her bir kategori için Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alınır.
(10) Sigara üretim tesislerinde kuruluş aşamasında gerçekleştirilecek makine çalışma testleri ve ürün denemeleri; belge geçerlilik süresi içinde ve makinelerin tesise kurulmasını müteakiben kurulacak ürün izleme sisteminin aktif hale getirildiğinin Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü tarafından Bakanlığa ve başvuru sahibine bildirilmesinden itibaren doksan gün içinde yapılır. Boşta yapılan makine çalışma testlerinde bu şart aranmaz.
(11) Ürün izleme sistemi, üretim tesisine ilave edilen ve ürün izleme sistemi kurulum zorunluluğu bulunan makinelerin kurulumunun tamamlanmasını müteakiben Bakanlığın yazılı talebinden itibaren otuz gün içinde Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü tarafından kurulur.
(12) Kanuna, 213 sayılı Kanunun 359 uncu maddesinin (d) fıkrasına, 5607 sayılı Kanuna veya bu Kanunlara dayanılarak yürürlüğe konulmuş yönetmeliklere aykırılıktan dolayı Tesis Kurma Uygunluk Belgesi iptal edilen üretim tesisi için, 18 inci maddenin beşinci fıkrası, 19 uncu maddenin altıncı fıkrası ile 22 nci maddenin beşinci fıkrası kapsamında işlem tesis edilir.”
MADDE 4- Aynı Yönetmeliğin 7 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 7- (1) Türkiye’de tütün mamulü üretimi yapılabilmesi için; 6 ncı maddenin yedinci fıkrasında belirtilen makinelerin çalışma testleri ve ürün denemeleri ile en az bir uzmanın bulunduğu heyet nezaretinde yapılan deneme üretimleri hariç olmak üzere Bakanlıktan Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alınması zorunludur.
(2) Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alarak projesini gerçekleştiren ve alınması gerekli diğer yasal izinlerini tamamlayarak tesisini faaliyete hazır hale getirenler, Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi almak için Bakanlığa başvurur.
(3) Başvuruyu müteakiben en geç otuz gün içinde Bakanlık tarafından görevlendirilen en az bir uzmanın bulunduğu heyet marifetiyle, 5 inci maddedeki şartlar ile 6 ncı maddede beyan edilen hususlar, mahallinde veya dosya üzerinden denetlenir ve deneme üretimi ile izlenerek, başvuruya ilişkin rapor inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır.
(4) Başvuru, üçüncü fıkra gereğince hazırlanan raporun, Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Uygun bulunanlara, 23 üncü maddeye göre hesaplanan Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi bedelinin, iznin bildirim tarihinden itibaren en geç doksan gün içinde Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi hesabına yatırıldığının, Kanunun 8/A maddesi uyarınca Bakanlığa Tesis Kurma Uygunluk Belgesi düzenlenmesi aşamasında 6 ncı maddenin beşinci fıkrası uyarınca verilen teminatın güncel olarak devam ettirildiğinin ve 8/B maddesine göre Kanun kapsamında verilen ve süresinde ödenmemiş bulunan idari para cezası borcu, Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcu ile vergi dairelerine 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığının belgelenmesi kaydıyla belge içeriği ve şekli Bakanlık tarafından belirlenen Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi verilir. Belge bedeli, süresi içinde yatırılmadığı takdirde verilen izin iptal edilmiş sayılır.
(5) Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi, belge veriliş tarihinden itibaren beş yıl için geçerlidir.
(6) Farklı kategorilerdeki tütün mamullerinin aynı tesis içinde birlikte üretilebilmesi için, 6 ncı maddenin dokuzuncu fıkrasında belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde her bir kategori için Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alınır.
(7) Firmalar tarafından, 6 ncı maddenin ikinci fıkrasının (a) ve (c) bentlerinde belirtilen hususlarda meydana gelen değişiklikler en geç otuz gün içinde Bakanlığa bildirilir.
(8) Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alınması sonrasında, tesis sahası dışında Bakanlıktan izin almak ve tesisin bulunduğu il sınırları dahilinde olmak kaydıyla ek mamul ambarı, kurulum öncesi bildirimde bulunmak şartıyla da ek hammadde ambarı kurulabilir. Kullanımından vazgeçilen ambarlar, boşaltılma tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde Bakanlığa bildirilir.
(9) Tesiste, Bakanlıkça izin verilenlerin veya uygun bulunanların dışında herhangi bir üretim yapılamaz.
(10) Üretilen tütün mamulleri, yurt içi piyasa arz ve/veya uygulanan Gümrük Rejimlerine göre mamul ambarında, mamulat çeşidi bazında sınıflandırılmasına ve sayılmasına imkan verecek şekilde depolanır.
(11) Tütün ve tütünden elde edilmiş hammaddeler, uygulanan Gümrük Rejimlerine göre tip ve miktar tespiti yapılmasına imkân verecek şekilde hammadde ambarında depolanır.
(12) Üretim tesisi ile tesis dışındaki hammadde ve mamul ambarlarının ana giriş kısmında, yerden en az üç metre yükseklikte, rahatça görülüp okunabilecek şekilde, asgari firma unvanı ve logosu ile tesiste üretim kategorisinin, ambarlarda ambar adının yazılı olduğu tabelaya yer verilir.
(13) Üretim ve faaliyet izninde ya da bu iznin temdidinde aranan izinler Bakanlık tarafından belirlenir.
(14) Kanuna, 213 sayılı Kanunun 359 uncu maddesinin (d) fıkrasına, 5607 sayılı Kanuna veya bu Kanunlara dayanılarak yürürlüğe konulmuş yönetmeliklere aykırılıktan dolayı Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi iptal edilmek suretiyle faaliyetine son verilen üretim tesisi için, 18 inci maddenin beşinci fıkrası, 19 uncu maddenin altıncı fıkrası ile 22 nci maddenin beşinci fıkrası kapsamında işlem tesis edilir.
(15) Üretim tesisinde, yurt içi piyasaya arz ve/veya ihraç amacıyla, marka tescil belgesi ya da markanın başka bir gerçek veya tüzel kişi adına kayıtlı olması halinde, marka tescil belgesiyle birlikte markanın kullanım hakkının devrine ilişkin lisans sözleşmesi olmayan mamulat çeşidinin üretimi yapılamaz. Marka tescil belgesi ve/veya marka lisans sözleşmesi ürün izleme sistemine tanımlanmak üzere Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğüne firma tarafından gönderilir.
(16) Tütün mamulleri üretiminde kullanılan tütün ve tütünden elde edilen hammaddelerin tespit edilmesine ve denetlenmesine ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından belirlenir.
(17) Tesis kurma aşamasında yapılanlar dâhil olmak üzere, makine çalışma testleri, ürün denemeleri, deneme üretimleri, analize göndermek amacıyla yapılan numune üretimleri ile her ne suretle olursa olsun yapılan üretimlerde; tütün mamulü birim paketi ile sigara üzerinde marka veya şirket/firma unvan kısaltması, birim paket üzerine kodlama bilgisinin yazılması zorunludur. Tütün mamulü birim paketi ile sigara üzerine yazılacak bilgiler işlem öncesi Bakanlığa bildirilir.”
MADDE 5- Aynı Yönetmeliğin 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 8- (1) Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesini temdit ettirmek isteyen firma, süre bitiminden en az doksan gün önce Bakanlığa başvurur.
(2) Başvuruyu müteakiben Bakanlık tarafından görevlendirilen en az bir uzmanın bulunduğu heyet marifetiyle, 5 inci maddedeki şartların sağlanmaya devam edildiğine dair hususlar başvurunun tamamlanma tarihinden itibaren otuz gün içinde mahallinde veya dosya üzerinden incelenir. Başvuruya ilişkin rapor, 5 inci maddedeki şartlar ile 6 ncı maddenin ikinci fıkrasının (a), (c) ve (d) bentlerinde sayılan belgelerin yanı sıra 7 nci maddenin on üçüncü fıkrası gereğince belirlenen yasal izinlerin varlığı göz önünde bulundurularak inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır. Bu rapor, Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç otuz gün içinde karara bağlanır.
(3) Uygun bulunanların Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi, Kanunun 8/A maddesi uyarınca Bakanlığa Tesis Kurma Uygunluk belgesi düzenlenmesi aşamasında 6 ncı maddenin beşinci fıkrası uyarınca verilen teminatın güncel olarak devam ettirildiğinin ve 8/B maddesine göre Kanun kapsamında verilen ve süresinde ödenmemiş bulunan idari para cezası borcu, Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcu ile vergi dairelerine 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığının belgelenmesi kaydıyla bedel alınmaksızın geçerlilik süresinin bitiminden itibaren beş yıl süreyle uzatılır. Uygun bulunmayanlara aşağıdaki şekilde işlem tesis edilir:
a) Kanunun 8/A maddesi uyarınca alınan teminatın güncel olarak devam ettirildiğinin ve 8/B maddesi uyarınca borcun bulunmadığının belgelenmesi kaydıyla belge verilmesinde aranan şartların sağlanması için en fazla bir yıl süre verilir. Verilen süre içinde çalışmalara başlanıldığının ancak bitirilemediğinin belirlenmesi durumunda, firmanın talebi halinde aynı kayıtla yüz seksen gün ek süre verilebilir. Verilen süre sonunda da aykırılığın devam etmesi halinde Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi temdit edilmez.
b) Kanunun 8/A maddesi uyarınca alınan teminatın güncel olarak devam ettirildiğinin ve 8/B maddesi uyarınca borcun bulunmadığının belgelendirilememesi halinde, bu şart sağlanıncaya kadar; ek süre verilmez ve tesiste üretim yapılamaz.
(4) Belgesi temdit edilmeyen üretim tesisinde, bu durumun firmaya ve Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğüne bildirildiği tarihten itibaren üretim yapılamaz.
(5) Belgesi temdit edilmeyen üretim tesisinde bulunan makineler ile mamul, tütün ve tütünden elde edilmiş hammadde, sigara kağıdı ve filtre çubuğu en az bir uzmanın bulunduğu heyet marifetiyle mahallinde veya dosya üzerinden tespit edilerek kayıt altına alınır.
(6) Talep edilmesi halinde, belgesi temdit edilmeyen üretim tesisi için 19 uncu maddenin altıncı fıkrası hükmüne göre işlem tesis edilir.
(7) Temditte, tesisin yeni teknolojiyi haiz, kullanılmamış makine içermesi şartı aranmaz.
(8) Firmanın kusur ve kontrolleri dışında, idari veya yargı mercilerinin tasarrufları ya da mevzuat değişiklikleri nedeniyle 5 inci maddenin birinci fıkrasının (b) ve (ç) bentlerinde istenilen şartların sağlanamadığının tespit edilmesi halinde, şartların sağlanamama gerekçeleri de dikkate alınarak, Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesinin temdit edilmesi talebi Bakanlık tarafından karara bağlanır.”
MADDE 6- Aynı Yönetmeliğin 9 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 9- (1) Üretim tesisinin projesinde yapılacak değişiklikler için işlem öncesi Bakanlıktan izin alınır ve/veya bildirimde bulunulur.
(2) Tütün mamulü üretiminde doğrudan kullanılan tütün ve damar kıyım makineleri, sigara, puro, sigarillo imalat ve paketleme ile filtre çubuğu imalat makinelerinden herhangi birinin üretim tesisine ilave edilmesi ile bu makinelerin kısmen veya tamamen; yurt içinde aynı firmanın yeni veya eski bir tesisine nakli, başka bir firmaya devri, yurt dışına çıkarılması, hurdaya ayrılmak suretiyle imhası ve hurda olarak satışı nedeniyle projede yapılacak tadilatlar için işlem öncesi Bakanlıktan izin alınır.
(3) İkinci fıkrada sayılanların dışındaki diğer makinelerin üretim tesisine ilave edilmesi ile bu makinelerin kısmen veya tamamen; yurt içinde aynı firmanın eski veya yeni bir tesisine nakli, yurt dışına çıkarılması, hurdaya ayrılmak suretiyle imhası, hurda olarak satışı, yurt içinde başka bir firmaya devri veya satışı ile farklı sektörlerde faaliyet gösteren gerçek ve/veya tüzel kişilere devri veya satılarak değerlendirilmesi nedeniyle projede yapılacak tadilatlar için işlem öncesi Bakanlığa bildirimde bulunulması zorunludur.
(4) Bakanlık izniyle yapılan işlerde talebe bağlı olarak makine teknik bilgi listesi, tadilat öncesi ve sonrası yerleşim planları, proforma fatura, belge ve içeriği Bakanlık tarafından belirlenen taahhütname ile Bakanlığa başvurulur. Tamamlanmış müracaatlar en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Bakanlıkça uygun bulunan başvurulardan; üretim kapasitesi artışı olan proje tadilatlarında, 23 üncü maddenin dördüncü fıkrasına göre belirlenen uygunluk belgesi bedelinin, iznin bildirim tarihinden itibaren en geç altmış gün içinde Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi hesabına yatırılması halinde Proje Tadilatı Uygunluk Belgesi, kapasite artışı olmayan proje tadilatlarında ise uygunluk belgesi bedeli alınmaksızın izin verilir. Uygunluk belgesi bedeli süresi içinde yatırılmadığı takdirde verilen izin iptal edilir. Kanunun 8/A maddesi uyarınca alınan teminat tutarı, proje tadilatı kapsamında oluşan yıllık kapasite değişimine bağlı olarak güncellenir.
(5) Verilen izin kapsamında proje tadilatını gerçekleştirecek firma, kontrol için en geç işlem başlangıç tarihine kadar Bakanlığa müracaat eder. Mahallinde yapılacak teknik denetimde, makinelerin beyan edilen özellikleri haiz olduğunu belirten raporun Bakanlığa ibrazından sonra, Bakanlıkça işlemin verilen izne uygunluğunun tespiti halinde, Bakanlık tarafından proje tadilatının tamamlandığı firmaya bildirilir. Makine ilavelerinde, makinelerin beyan edilen özellikleri haiz olmadığının tespiti halinde ise, ithal edilen makinelerin ilgili mevzuat gereğince yurt dışı edilmesi firmadan istenir ve ayrıca ilgili kurum ve kuruluşlara bilgi verilir. Yurt içinden temin edilen makineler ise firma tarafından sökülerek tesis sahası dışına çıkarılır ve Bakanlığa bildirilir.
(6) Üçüncü fıkra gereğince bildirime tabi proje tadilatı işlemlerinde işin özelliğine göre makine teknik bilgi listesi, tadilat öncesi ve sonrası yerleşim planları, taahhütname, proforma fatura, işin başlangıç ve bitiş tarihleri işlem öncesi Bakanlığa bildirilir. Bakanlık gerektiğinde bu işlerin teknik denetimini yapar.
(7) Bu madde kapsamında üretim tesisine ilave edilecek makinelerin yeni teknolojiyi haiz ve yardımcı teknik üniteler hariç kullanılmamış olması zorunludur. Bu şart, Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi bulunan yurt içinde kurulu üretim tesisleri arasındaki makine devirleri ile tütün kooperatiflerince kurulacak sarmalık kıyılmış tütün mamulü üretim tesislerinde aranmaz.
(8) Üretim tesisinin yıllık asgari üretim kapasitesi şartını ortadan kaldıracak şekilde proje tadilatı izin talebinde bulunulamaz.
(9) İkinci ve on birinci fıkralarda belirtilen makineler, Bakanlık iznini müteakip Ticaret Bakanlığı, Gümrük Hizmetlerinde “Tek Pencere” sistemine girilmek suretiyle düzenlenen Uygunluk Belgesi ile ithal edilir.
(10) İkinci fıkra kapsamında verilen proje tadilat izni, Proje Tadilatı Uygunluk Belgesi veriliş tarihinden itibaren on sekiz ay geçerlidir. Bu süre içinde tadilatını tamamlayamayacak durumda olan firmalara, ek süre verilebilir. Ek süre için süre bitiminden en az altmış gün önce Bakanlığa başvurulur. Başvuruyu müteakiben Bakanlık tarafından görevlendirilen uzman marifetiyle başvurunun tamamlanma tarihinden itibaren otuz gün içinde mahallinde ve dosya üzerinden inceleme yapılır. Başvuruya ilişkin rapor, inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır. Başvuru, hazırlanan raporun Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Bakanlıkça uygun bulunması durumunda, bir defaya mahsus, belge geçerlilik tarihinin bitiminden itibaren doksan gün ek süre verilebilir. Verilen süre içinde tadilatın gerçekleştirilen kısmı, izin kapsamında kabul edilir. Bu durumda tahsil edilen uygunluk belgesi bedeli iade edilmez.
(11) İkinci fıkrada belirtilen tütün ve damar kıyım makineleri, sigara, puro, sigarillo imalat ve paketleme ile filtre çubuğu imalat makinelerinin firmalar haricindeki gerçek veya tüzel kişiler tarafından ithalinde de Bakanlıktan izin alınır.
(12) Firmalara proje tadilatı kapsamında sigara paketleme makinesi için verilen izin, ürün izleme sistemi kurulumu için Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğüne ve firmaya Bakanlıkça bildirilir.”
MADDE 7- Aynı Yönetmeliğin dördüncü bölümünün başlığı “Tütün, Sigara Kağıdı ve Filtre Çubuğu Temini, Tütün Mamullerinin Piyasaya Arzı, İhracat ve İthalatı ile Bandrol Uygulaması ve Satış Hizmet Bedeli” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 8- Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin başlığı “Tütün, sigara kağıdı ve filtre çubuğu temini” şeklinde değiştirilmiş, birinci fıkrasındaki “yaprak” ibaresi ile yedinci fıkrası yürürlükten kaldırılmış, üçüncü fıkrasının (c) bendindeki “Pipo” ibaresi “Pipoluk” şeklinde, onuncu fıkrasındaki “filtre” ibaresi “filtre çubuğu” şeklinde; ikinci, beşinci, sekizinci ve dokuzuncu fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(2) Tütün ithali, üretim ihtiyaçlarıyla sınırlı olarak ve yurt içinde başkaca bir işlem görmeksizin doğrudan üretimin gerçekleşeceği tesise ve/veya hammadde ambarına getirilmesi koşuluyla tütün mamulleri üreten firmalar tarafından yapılır. Şark tipi tütün ve tütün tozu ithalatı yapılamaz. Tütün işleme tesisi bulunanlar tarafından yapılacak tütün ithali, 10/7/2010 tarihli ve 27657 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tütün Üretimi, İşlenmesi, İç ve Dış Ticareti ile İlgili Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümlerine uygun olarak yapılır.”
“(5) Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alan gerçek veya tüzel kişiler Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi almadan önce makine çalışma testlerinde, ürün denemelerinde veya deneme üretiminde kullanmak amacıyla Bakanlıktan izin almak kaydıyla iç veya dış piyasadan yaprak tütün, aynı tipten olmak kaydıyla harmanlanmış yaprak tütün ile homojenize tütün, tütün damarı, şişirilmiş tütün, şişirilmiş tütün damarı, kırık tütün veya kıyılmış tütün temin edebilir. Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alınması sonrasında, kendi laboratuvarlarında test ile araştırma ve geliştirme çalışmalarında kullanılmak kaydıyla Bakanlık tarafından yılda yüz kilogramı geçmemek üzere kıyılmış tütün ve şark tipi tütün ithalatına izin verilebilir. Bu koşullar dışında kıyılmış tütün temin edilemez.”
“(8) Sigara üretimi kategorisinde Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alan gerçek veya tüzel kişiler, Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi almadan önce makine çalışma testlerinde, ürün denemelerinde veya deneme üretiminde kullanmak amacıyla Bakanlıktan izin almak kaydıyla, üretim ve faaliyet izni alınması sonrasında ise Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi ile iç veya dış piyasadan filtre çubuğu ve sigara kağıdı temin edebilir.
(9) Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alan gerçek ve tüzel kişiler ile firmalara talepleri halinde, üretim ihtiyacı için gerekli olan tütün ve tütünden elde edilen hammaddelerin temin edilebilmesi amacıyla herhangi bir bilgi ve belge istenmeksizin yalnızca uygunluk belgesi bedeli alınarak Tütün Ticareti Yetki Belgesi verilir.”
“(11) Tütün mamulleri üretimi için iç veya dış piyasadan satın alınan tütün ve tütünden elde edilmiş hammaddeler ile sigara kağıdı ve filtre çubukları mahrecine iade haricinde satışa konu edilemez. Tütün toz ve döküntüleri, tütün işleme tesislerine satılabileceği gibi imha ve ihraç da edilebilir. Tesiste üretilen filtre çubukları ise firmanın yurtiçinde kurulu sigara ve makaron üretim tesislerine satılabileceği gibi ihraç da edilebilir.”
MADDE 9- Aynı Yönetmeliğin 11 inci maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(2) Piyasaya arz edilecek tütün mamullerinin Bakanlıkça hazırlanan teknik düzenleme tebliğlerine uygun olması zorunludur.
(3) Aynı marka ile piyasaya arz edilecek mamulat çeşitleri aynı kategoride sadece bir üretici veya ithalatçı tarafından piyasaya arz edilebilir.
(4) Tek tütün çeşidinden üretilen sarmalık kıyılmış tütün mamulü, tütün kooperatifleri tarafından üretilerek piyasaya arz edilebilir.”
MADDE 10- Aynı Yönetmeliğin 12 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 12- (1) Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alan firmalara, ürettikleri tütün mamullerini yurt içinde serbestçe satabilme, fiyatlandırma ve dağıtabilmeleri amacıyla, mamulatın ilgili teknik düzenlemelere uygunluğu tespit edildikten sonra her bir mamulat çeşidi için belge içeriği ve şekli Bakanlık tarafından belirlenen Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi verilir.
(2) Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi başvurularında mamulat çeşidine ait aşağıdaki bilgi ve belgeler Bakanlığa ibraz edilir:
a) Fiziksel ve kimyasal özellikler ile ilgili mevzuatta öngörülen emisyon seviyeleri.
b) Belge içeriği ve şekli Bakanlık tarafından belirlenen Tütün Kullanım Oranları Tablosu.
c) Girdi Bildirim ve Toksikolojik Veri Tabloları.
ç) Ölçü bilgileri yer alacak şekilde birim paket ve grupman tasarımları, grupman olarak şeffaf ambalaj kullanılması halinde şeffaf ambalaj üzerindeki etiket tasarımı.
d) Birim paketin; açma şeridi, iç ambalajı, içinde bulunan tütün mamulü üzerinde yer verilecek bilgiler ile grupman açma şeridine ilişkin bilgi.
e) Sağlık uyarıları uygulama planı.
f) Kodlama bilgisi.
g) Marka tescil belgesi.
ğ) Markanın başka bir gerçek veya tüzel kişi adına kayıtlı olması halinde, marka tescil belgesiyle birlikte markanın kullanım hakkının devrine ilişkin lisans sözleşmesi.
h) 7/11/1996 tarihli ve 4207 sayılı Tütün Ürünlerinin Zararlarının Önlenmesi ve Kontrolü Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinin on beşinci fıkrasına ilişkin bilgi ve belgeler.
ı) Sigara için filtrenin teknik özellikleri.
(3) Başvuru dosyasında eksiklik tespit edilmesi halinde, bu eksiklikler, firmaya bildirilmesinden itibaren doksan gün içinde tamamlanır. Eksik bulunan bilgi ve belgelerin süresi içinde tamamlanmaması halinde başvuru iptal edilmiş sayılır.
(4) Üretilecek ve piyasaya arz edilecek mamulat çeşidi ile ilgili olarak; ikinci fıkra gereğince Bakanlığa ibraz edilen bilgi ve belgelerin dosya üzerinden varlığı tespit edilir.
(5) Dördüncü fıkra gereğince yapılan tespit sonrasında Bakanlığın görevlendireceği veya uygun göreceği kişi ya da kuruluş marifetiyle üretim tesisinden en geç on beş gün içinde numune alınır. Başvuru, numune ile bu numuneye ait analiz sonuçlarının ya da başvuruya ilişkin ibraz edilen en son evrakın Bakanlığa ulaştırıldığı tarih itibarıyla tamamlanmış sayılır.
(6) Piyasaya arz edilecek mamulat çeşidinin teknik düzenlemelere uygunluğu; beyan edilen fiziksel ve kimyasal özellikler ile filtrenin teknik özellikleri ve ilgili mevzuatta öngörülen emisyon seviyelerinin laboratuvar analiz sonuçları ile mukayese edilmesi, girdilerin Bakanlık mevzuatı, piyasaya arz ambalajının ilgili mevzuatı ve 4207 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin on beşinci fıkrası kapsamında incelenmesi ve değerlendirilmesi suretiyle belirlenir. Sigara için laboratuvar analiz sonuçlarının mukayesesinde; mamulat çeşidine ait fiziksel ve kimyasal özelliklere, filtrenin teknik özelliklerine, emisyon seviyelerine ilişkin analiz sonuçlarının bunlara ilişkin toleranslar ile mevzuatta belirlenen sınırlar dahilinde olup olmadığı hususu tespit edilir. Diğer tütün mamulleri için laboratuvar analiz sonuçlarının mukayesesinde; mamulat çeşidine ait fiziksel özelliklere ilişkin analiz sonuçlarının bunlara ilişkin toleranslar dahilinde olup olmadığı, kimyasal özelliklere ilişkin analiz sonuçlarının mevzuatta belirlenen sınırlar dahilinde olup olmadığı hususları tespit edilir. Analiz sonuçlarının firma tolerans değerleri ve/veya mevzuatta belirlenen sınırlar dahilinde olmaması durumunda mamulat çeşidinin teknik düzenlemelere uygun olmadığı sonucuna varılır.
(7) Başvurular, tamamlanma tarihinden itibaren en geç altmış gün içinde sonuçlandırılır. Verilen izin kapsamında üretilen birim paket ve grupman örneklerinden birer adedi, iznin tebliğ tarihinden itibaren en geç doksan gün içinde Bakanlığa gönderilir. Verilen izin kapsamında üretilen birim paket ve grupman örneğinin gönderilmesi için talep edilmesi halinde azami doksan gün ek süre verilebilir. Gönderilen numunelerin uygunluğunun belirlenmesi halinde firmaya, belge içeriği ve şekli Bakanlık tarafından belirlenen Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi verilir. Süresi içinde verilen izne uygun numuneleri göndermeyen firmanın bu izni geçersizdir.
(8) Marka tescili ve/veya lisans sözleşmesine ilişkin olarak meydana gelen değişiklikler otuz gün içinde Bakanlığa bildirilir.
(9) Piyasaya arz edilen tütün mamullerinin arz tarihi, perakende satış fiyatı ile fiyat değişikliklerinin, piyasaya arz tarihinden itibaren en geç beş iş günü içinde Bakanlığa bildirilmesi zorunludur.
(10) Marka veya lisans hakkını ortadan kaldıracak nitelikte marka tescili ve/veya lisans sözleşmesinde meydana gelen değişikliklerde, bu değişikliğin geçerli olduğu tarih itibarıyla Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi iptal edilmiş sayılır. Belge iptal tarihinden önce piyasaya arz edilen mamulat çeşidi en fazla doksan gün süreyle piyasada bulunabilir. Bu mamulat çeşidinin süre bitiminden sonra piyasada bulunmaması için firma tarafından gerekli tedbirler alınarak piyasadan toplatılır.
(11) Firmanın, Piyasaya Arz Uygunluk Belgesinin iptali istemiyle Bakanlığa yapılan başvuruları en geç altmış gün içinde karara bağlanır. Alınan kararda aksi bir süre belirtilmediği durumda kararın bildirim tarihi itibarıyla belge iptal edilmiş sayılır. Belge iptal tarihinden önce piyasaya arz edilmiş mamulat çeşidi en fazla doksan gün süreyle piyasada bulunabilir. Bu mamulat çeşidinin süre bitiminden sonra piyasada bulunmaması için firma tarafından gerekli tedbirler alınarak piyasadan toplatılır.
(12) Yurt içi piyasaya arz amacıyla üretilen mamulat çeşidine ait üretim tarihi ve kodlama bilgisinin birim paket üzerine üretim esnasında basılması, üretim tarihi ile bandrol aktivasyon tarihinin uyumlu olması zorunludur.
(13) Başvurusu yapılan mamulat çeşidinde tütün mamulü kategorisi bazında izin verilenlerin dışında yeni bir girdi kullanılacak olması halinde başvuru, yeni girdi kullanımı yönüyle Sağlık Bakanlığının görüşü doğrultusunda sonuçlandırılır.
(14) İkinci fıkranın (h) bendi gereğince istenilen bilgi ve belgeler Bakanlık tarafından belirlenir.
(15) Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi, tesis devri kapsamında yapılan belge devri dışında bir başka gerçek veya tüzel kişiye devredilemez.
(16) Aynı marka ile üretilen mamulat çeşitlerini birbirinden ayırt etmeye yarayan ayırt edici ibare, en fazla üç öğeden oluşur.”
MADDE 11- Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin birinci fıkrasındaki “bırakım miktarlarında” ibaresi “emisyon seviyelerinde” şeklinde, “Üretim kodlaması veya benzeri işaretleme” ibaresi “Kodlama” şeklinde, beşinci fıkrasının son cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, üçüncü ve altıncı fıkraları yürürlükten kaldırılmıştır.
“Güncelleme başvurusunun değerlendirilmesinde ve sonuçlandırılmasında 12 nci madde hükümleri uygulanır.”
MADDE 12- Aynı Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi, üçüncü fıkrasının (ç) bendi ile on birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“b) Tütün mamulüne ilişkin tütün kullanım oranları tablosu, kodlama bilgisi ile marka bilgisi.”
“ç) Tütün mamulüne ilişkin kodlama bilgisi ile marka bilgisi.”
“(11) İhraç edilecek tütün mamullerinde, yurt içi piyasaya arz edilen mamulat çeşidinin birim paket ve grupman ambalajı kullanılamaz.”
“(15) İhraç edilecek nargilelik tütün mamulünün varsa iç ambalajında marka, en az on dört puntoda görünebilir ve okunabilir şekilde sabit ve silinemez olarak en az iki yerde yazılır.
(16) İhracat amacıyla üretilen mamulat çeşidinin birim paket ve grupmanlarında kodlama bilgisine, kolilerde ise etiket bilgisine yer verilir. Etiket, ihraç edilecek tütün mamulleri kolileri üzerine asgari 148 milimetreye 210 milimetre ölçülerinde yapıştırılır. Etiketin rengi beyaz olur ve üzerinde yer verilecek ibareler siyah renkte yazılır. Etiket üzerinde asgari marka ve ayırt edici ibare veya ürün kodu, üretici firma bilgisi, üretim yeri, miktar bilgisi, ihraç rejimi, ihraç edileceği ülke bilgisi bulunur. Bu ibareler belirtilen ölçülerde aynı renk kullanmak kaydıyla koli üzerine de yazılabilir. İhracat yapılacak ülkede bu düzenlemeye aykırı bir mevzuat olması durumunda ise ihraç edilecek ülke mevzuatı ile uygulanacak etiket bilgisinin üretim öncesi Bakanlığa bildirilmesi kaydıyla ihracat yapılabilir.”
MADDE 13- Aynı Yönetmeliğin 15 inci maddesinin altıncı fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(6) İthal edilmek istenen mamulat çeşidine ilişkin bağımsız ve akredite laboratuvara yaptırılan test ve analiz sonuçlarının Bakanlığa ulaştırılması ile tamamlanan başvurular, 12 nci maddenin altıncı ve on üçüncü fıkraları hükümlerine göre değerlendirilerek yeni bir girdi kullanılmaması halinde en geç altmış gün içinde, yeni bir girdi kullanılması halinde ise aynı maddenin on üçüncü fıkrası hükümlerine göre karara bağlanır. Alınan karar firmaya bildirilir. Firma şekli ve içeriği Bakanlık tarafından belirlenen Tütün Mamulleri İthalatı Başvuru Formu ile Tütün Mamulleri İthalatı Uygunluk Belgesi talebinde bulunur. Mamulat çeşidine ait örneklerin ekspertiz raporu ile uygun bulunması halinde, en geç yedi gün içinde ithalatı yapılacak mamulat çeşidine ilişkin bilgiler ve Kanunun 8/B maddesine göre Kanun kapsamında verilen ve süresinde ödenmemiş bulunan idari para cezası borcu, Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcu ile vergi dairelerine 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığına ilişkin belgeler Gümrük Hizmetlerinde “Tek Pencere” sistemine girilmek suretiyle düzenlenen Tütün Mamulleri İthalatı Uygunluk Belgesi ile ithal edilir.”
MADDE 14- Aynı Yönetmeliğin 16 ncı maddesinin birinci ve ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde, üçüncü fıkrasındaki “Bakanlık hesabına” ibareleri “Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi hesabına” şeklinde değiştirilmiştir.
“(1) Üretilen ve ithal edilen tütün mamulleri; Tütün Mamulleri, Makaron, Yaprak Sigara Kâğıdı ve Alkollü İçkilerde Ürün İzleme Sistemi Uygulama Genel Tebliği çerçevesinde tanımı yapılmış olan bandrolleri ihtiva edecek şekilde piyasaya arz edilir.
(2) Firmaların bandrol talepleri, Tütün Mamulleri, Makaron, Yaprak Sigara Kâğıdı ve Alkollü İçkilerde Ürün İzleme Sistemi Uygulama Genel Tebliği ile belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde karşılanır. Makina çalışma testi, ürün denemesi ve deneme üretiminde kullanılması zorunluluğu bulunan test bandrol taleplerinde Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü uygunluk onayı aranır.”
MADDE 15- Aynı Yönetmeliğin 17 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “6 ncı maddenin birinci fıkrasının” ibaresi “6 ncı maddenin ikinci fıkrasının” şeklinde, ikinci ve üçüncü fıkralarında yer alan “altmış” ibareleri “otuz” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 16- Aynı Yönetmeliğin 18 inci maddesinin ikinci, üçüncü, beşinci, altıncı ve yedinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Firmanın yetkili organı tarafından tesisin devrine ilişkin olarak alınan karar, devralacak olan gerçek veya tüzel kişiye ait 6 ncı maddenin ikinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerinde sayılan belgeler ve devreden ve devralan tarafından Kanunun 8/B maddesine göre Kanun kapsamında verilen ve süresinde ödenmemiş bulunan idari para cezası borcu, Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcu ile vergi dairelerine 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığına ilişkin belge ile birlikte devir izni öncesi Bakanlığa başvurulur. Başvuruyu müteakiben Bakanlık tarafından görevlendirilen en az bir uzmanın bulunduğu heyet marifetiyle başvurunun tamamlanma tarihinden itibaren otuz gün içinde mahallinde veya dosya üzerinden inceleme yapılır. Başvuruya ilişkin rapor, tesiste bulunan devre konu hammadde ve mamuller ile tütün mamulü üretiminde doğrudan kullanılan makineler tespit edilerek inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır. Başvuru, hazırlanan raporun Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Bakanlıkça uygun bulunanlara, tesis devir izni verilir.
(3) İzni müteakiben devir sözleşmesinin imzalanmasından sonra, Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi ile Piyasaya Arz Uygunluk Belgesinin devralan gerçek veya tüzel kişi adına düzenlenmesi için, devir sözleşmesi ile birlikte en geç otuz gün içinde Bakanlığa müracaat edilir. Bakanlıkça mahallinde veya dosya üzerinden inceleme yapılarak uygunluğun belirlenmesi halinde devralan tarafından Kanunun 8/A maddesi uyarınca belirlenen teminatın Bakanlığa verildiğinin ve devreden ve devralan tarafından 8/B maddesine göre Kanun kapsamında verilen ve süresinde ödenmemiş bulunan idari para cezası borcu, Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcu ile vergi dairelerine 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığının belgelendirilmesini müteakip yeni belgeler düzenlenerek devralan firmaya verilir.”
“(5) Kanuna, 213 sayılı Kanunun 359 uncu maddesinin (d) fıkrasına, 5607 sayılı Kanuna veya bu Kanunlara dayanılarak yürürlüğe konulmuş yönetmeliklere aykırılıktan dolayı belgesi iptal edilmek suretiyle faaliyetine son verilen üretim tesisi, bir bütün olarak hiçbir gerçek ve/veya tüzel kişiye devredilemez.
(6) Devreden ve devralan gerçek kişiler için başvuru sahibi, tüzel kişiler için yönetim kurulu başkan ve üyeleri ile temsile yetkili kişiler hakkında Kanuna, 213 sayılı Kanunun 359 uncu maddesinin (d) fıkrasına veya 5607 sayılı Kanuna muhalefetten dolayı açılmış soruşturma veya dava varsa, sonuçlanmadan devir işlemi yapılmaz.
(7) Borçların yapılandırılmasına yönelik çıkarılan kanunlar uyarınca Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Sosyal Güvenlik Kurumuna olan borçlarını yapılandıran üretim ve faaliyet uygunluk belgesini haiz firmalara ait tesisin devrinde, yapılandırma kapsamındaki borçların tamamının ödenmiş olma şartı aranır.”
MADDE 17- Aynı Yönetmeliğin 19 uncu maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Tesisin faaliyetinin sona erdirilmesi ve/veya kapatılması
MADDE 19- (1) Üretim tesisinin faaliyetinin sona erdirilmesi ve/veya kapatılması için Bakanlığa bildirimde bulunulması zorunludur. Bu işlemler Bakanlığın gözetim ve denetimi altında gerçekleştirilir.
(2) Gerçek kişi veya tüzel kişiliğin yetkili organı tarafından alınan, üretim tesisinin faaliyetlerinin sona erdirilmesi ve kapatılması kararı Bakanlığa bildirilir. Bildirimin ardından Bakanlık tarafından en az bir uzman bulunan heyet marifetiyle tesiste bulunan makineler, hammadde, yarı mamul ve mamul stokları ile firmanın Bakanlığa karşı yükümlülükleri tespit edilir ve Bakanlık tarafından değerlendirilerek en geç otuz gün içinde kapatma işlemi sonuçlandırılır.
(3)Tesiste tespiti yapılan makineler ile hammadde, yarı mamul ve mamul stoklarının; devri, yurt dışı edilmesi, imha, satış ve iade işlemleri gerekli görülen hallerde Bakanlığın gözetimi veya denetimi altında yapılır.
(4) Kullanılmamış ve fire bandrollerin teslim, tespit ve imha işlemleri Tütün Mamulleri, Makaron, Yaprak Sigara Kâğıdı ve Alkollü İçkilerde Ürün İzleme Sistemi Uygulama Genel Tebliği ile belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yerine getirilir.
(5) Bu madde uyarınca bildirimde bulunulması üzerine Bakanlık tarafından yapılan işlemler firmanın diğer yükümlülüklerini yerine getirme zorunluluğunu ortadan kaldırmaz.
(6) Talep edilmesi halinde, Kanuna, 213 sayılı Kanunun 359 uncu maddesinin (d) fıkrasına, 5607 sayılı Kanuna veya bu Kanunlara dayanılarak yürürlüğe konulmuş yönetmeliklere aykırılıktan dolayı belgesi iptal edilmek suretiyle faaliyetine son verilen veya 8 inci maddenin üçüncü fıkrası kapsamında belgesi temdit edilmeyen üretim tesisinde bulunan makineler ile tütün ve tütünden elde edilmiş hammaddeler, filtre çubuğu, sigara kağıdı ve mamuller için aşağıdaki şekilde işlem tesis edilir:
a) Makinelerden tütün ve damar kıyım makineleri, sigara, puro, sigarillo imalat ve paketleme ile filtre çubuğu imalat makinelerinin yurt dışına çıkarılması, hurdaya ayrılmak suretiyle imhası ve hurda olarak satışı ile tütün mamulleri sektöründe faaliyet gösteren aynı kategorideki başka bir firmaya devri için işlem öncesi Bakanlıktan izin alınır. Diğer makinelerin ise yurt dışına çıkarılması, hurdaya ayrılmak suretiyle imhası, hurda olarak satışı, yurt içinde başka bir firmaya devri veya satışı ile farklı sektörlerde faaliyet gösteren gerçek ve/veya tüzel kişilere devri veya satılarak değerlendirilmesi için işlem öncesi Bakanlığa bildirimde bulunulur.
b) Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi bulunan mamulat çeşitlerinin piyasaya arzına, kararın firmaya bildirildiği tarih itibarıyla tespit edilen miktar ile sınırlı ve bir defaya mahsus olmak üzere izin verilebilir ya da bu mamulat çeşitleri Bakanlığın gözetimi ve denetimi altında imha edilir.
c) Tütün ve tütünden elde edilmiş hammaddeler ile filtre çubuğu ve sigara kağıdının ihracı, imhası, yurt içinde başka bir firmaya devri veya satışı için işlem öncesi Bakanlıktan izin alınır. İmhası, Bakanlığın gözetimi ve denetimi altında yapılır.
ç) Tütün ve tütünden elde edilmiş hammaddeler, filtre çubuğu, sigara kağıdı, mamul ve makineler için, kararın firmaya bildirildiği tarih itibarıyla üretim tesisinde bulunan ve tespiti yapılan miktarlar esas alınır.
(7) Kanuna, 213 sayılı Kanunun 359 uncu maddesinin (d) fıkrasına, 5607 sayılı Kanuna veya bu Kanunlara dayanılarak yürürlüğe konulmuş yönetmeliklere aykırılıktan dolayı belgesi iptal edilen ya da 8 inci maddenin üçüncü fıkrası kapsamında belgesi temdit edilmeyen üretim tesisinde bulunan kullanılmamış ve/veya fire bandrollerin tespit ve imha işlemleri, Tütün Mamulleri, Makaron, Yaprak Sigara Kâğıdı ve Alkollü İçkilerde Ürün İzleme Sistemi Uygulama Genel Tebliğinde belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yapılır.”
MADDE 18- Aynı Yönetmeliğin altıncı bölümünün başlığı “Kayıtlar, Belge Saklama Süresi, Denetim, Başvuru, Uygunluk Belgesi, Satış Hizmet Bedelleri, Teminat, Tütün Mamullerinin İmhası ile Geri Kazanım İşlemleri” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 19- Aynı Yönetmeliğin 20 nci maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“d) Üretim ve faaliyet izni alınması öncesi veya sonrasında makine çalışma testleri, ürün denemeleri veya deneme üretimi ile her ne suretle olursa olsun yapılan üretimlerde oluşan tütün mamullerine ilişkin kayıtlar.”
MADDE 20- Aynı Yönetmeliğin 22 nci maddesinin beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(5) Kanuna, 213 sayılı Kanunun 359 uncu maddesinin (d) fıkrasına, 5607 sayılı Kanuna veya bu Kanunlara dayanılarak yürürlüğe konulmuş yönetmeliklere aykırılıktan dolayı Tesis Kurma Uygunluk Belgesi veya Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi iptal edilen ya da 8 inci maddenin üçüncü fıkrası hükmü kapsamında belgesi temdit edilmeyen üretim tesisleri, tasfiye işlemleri bitirilinceye kadar Bakanlık tarafından inceleme ve denetime tabi tutulur.”
MADDE 21- Aynı Yönetmeliğin 23 üncü maddesinin başlığı “Başvuru, uygunluk belgesi ve bandrol satış hizmet bedelleri ile teminatın belirlenmesi” şeklinde değiştirilmiş, yedinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiş, sekizinci fıkrasındaki “pipo” ibaresi “pipoluk” şeklinde değiştirilmiş, aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Bu durum, Bakanlığın Kanundan kaynaklanan satış ve uygunluk belgesi başına alınacak tutarların yeniden tespiti yetkisini ortadan kaldırmaz.”
“(10) 6 ncı, 7 nci, 8 inci, 9 uncu ve 18 inci maddeler kapsamında alınacak teminatın miktarı ile usul ve esasları 30/4/2024 tarihli ve 32532 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tütün, Tütün Mamulleri, Makaron, Yaprak Sigara Kâğıdı, Sigara Filtresi, Alkol ve Alkollü İçkilerin Üretim ve/veya Ticareti Faaliyetinde Bulunanlardan Teminat Alınmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik ile belirlenir.”
MADDE 22- Aynı Yönetmeliğin 24 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 24- (1) Tütün ve tütün mamullerinin imhası ile tütünlerin geri kazanım işlemleri Bakanlık izni ve gerektiğinde nezaretinde veya Bakanlığın tespiti sonrasında 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu ve diğer ilgili mevzuatına göre yapılır.
(2) Birinci fıkra uyarınca Bakanlıktan izin alınmasını müteakiben imha edilecek tütün mamulleri, üretim tesisinde parçalanması, kıyılması ve/veya kullanılamayacak hale getirilmesi sonrasında imha mahalline sevk edilir.
(3) Geri kazanım işlemlerine konu edilmeyen, makine çalışma testleri, ürün denemeleri veya deneme üretimi kapsamında üretilen sigaranın, üretimden itibaren en geç beş iş günü içinde üretim tesisinde parçalanması, kıyılması ve/veya kullanılamayacak hale getirilmesi suretiyle imhası gerçekleştirilerek Bakanlığa bildirimi zorunludur.”
MADDE 23- Aynı Yönetmeliğin yedinci bölümünün başlığı “Yaptırımlar” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 24- Aynı Yönetmeliğin 25 inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Yaptırımlar
MADDE 25- (1) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırılığın tespiti halinde, Kanun ve 5/3/2020 tarihli ve 7223 sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler Kanununa göre idari yaptırım uygulanır.
(2) Suça konu fiillerin tespiti halinde, Kanun, 213 sayılı Kanunun 359 uncu maddesinin (d) fıkrası ve 5607 sayılı Kanun kapsamında işlem yapılmak üzere Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.”
MADDE 25- Aynı Yönetmeliğin 26 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerinde yer alan “birinci” ibareleri “ikinci” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 26- Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Hüküm bulunmayan haller
EK MADDE 2- (1) Tütün mamulleri üretim ve ithalatı faaliyetleri kapsamında faaliyette bulunanlar veya bulunmak üzere Bakanlığa başvuru yapanlar ile belge tadili veya süre uzatımına ilişkin talepleri olanlardan teminat alınmasına yönelik bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde Tütün, Tütün Mamulleri, Makaron, Yaprak Sigara Kâğıdı, Sigara Filtresi, Alkol ve Alkollü İçkilerin Üretim ve/veya Ticareti Faaliyetinde Bulunanlardan Teminat Alınmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır.”
MADDE 27- Bu Yönetmeliğin;
a) 10 uncu maddesi ile değiştirilen 12 nci maddenin ikinci fıkrasının (f) bendi ile on ikinci fıkrası 31/3/2025 tarihinde,
b) 12 nci maddesi ile değiştirilen 14 üncü maddenin on birinci, on beşinci ve on altıncı fıkraları 31/5/2025 tarihinde,
c) Diğer hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
MADDE 28- Bu Yönetmelik hükümlerini Tarım ve Orman Bakanı yürütür.