Bilim insanları sıfırın altındaki sıcaklıklarda çalışabilen bir batarya geliştirmeyi başardı.
Çin’deki kimya mühendisleri tarafından yayımlanan bir makalede, lityum iyon pilleri -35 santigrat derecede çalıştırma çabası anlatıldı.
Bu tür bataryalar şöyle çalışır: Bataryanın içindeki elektrik yüklü iki plakanın artı tarafı nihayetinde iyonlarını kaybeder ve iyonlar elektrolitten eksi plakaya geçer. Batarya şarj edildiğinde, iyonlar başlangıçtaki konumlarına geri döner.
Fakat soğuk koşullar altında iyonlar elektrolitten çıkıp eksi plakaya geçmekte zorlanır. ACS Central Science akademik dergisinde yayımlanan yeni araştırma buna bir çözüm öneriyor: Genellikle eksi plakalar için kullanılan grafitin yeni bir kobalt bileşiğiyle değiştirilmesi.
Araştırmacılar, bileşiği aşırı sıcaklara kadar ısıtarak atomları grafitten, yani geleneksel olarak pillerde kullanılan malzemeden hâlâ daha engebeli olan düz bir plakaya itti.
Daha fazla engebeyle, lityum iyonlarının bataryaya tutunması ve daha verimli çalışması daha kolaydır. Araştırmacılar makalede, “Düşük sıcaklıktaki kapasite kaybını ele almanın anahtarı, karbon artı ucun yüzey elektron konfigürasyonlarının ayarlanmasında yatıyor” yazdı.
Üretilen pil, dondurucu soğuklarda 200’den fazla şarj ve yeniden şarj döngüsünde gücünü korudu.
Bu yöntem halihazırda yalnızca küçük pillerde, saatlerde kullanılan bozuk para şeklindeki tasarımlarda denendi. Araştırmacıların aynı prensibin daha büyük pillerde de işe yaramasını sağlamanın bir yolunu test etmeleri gerekecek.
Brookhaven Ulusal Laboratuvarı’nda çalışan ve makaleye katılım sağlamayan pil kimyageri Enyuan Hu, Popular Science’a “Bu materyal bilimsel açıdan ilgi çekici” dedi.
“Fakat karmaşık [bir] sentez yolu gerektirdiği için pratik uygulaması sınırlı olabilir.”
Bunun nedeni, kobalt bileşiğinin üretiminin hâlâ pahalı olması ancak soğuk havanın menzillerini yüzde 30 azaltabildiği elektrikli araçlar gibi belirli uygulama alanlarında kullanılabilmesidir.