11 Mart 2025 Tarihli Resmî Gazete
Sayı: 32838
Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi Genel Müdürlüğünden:
MADDE 1- 21/7/2022 tarihli ve 31899 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi İhtiyaç Fazlası, İhtiyaç Dışı ve Faydalı Ömrünü Doldurmuş Malzeme, Hurda Malzeme, Ekonomik Ömrünü Doldurmuş Taşıt ve İş Makineleri Değerlendirme Yönetmeliğinin adı “Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi Malzeme, Taşıt ve İş Makineleri Tespit ve Değerlendirme Yönetmeliği” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 2- Aynı Yönetmeliğin 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi merkez ve taşra birimleri ambarlarında kayıtlı olarak bulunan ihtiyaç fazlası, ihtiyaç dışı, faydalı ömrünü doldurmuş veya hurda malzeme ile ihtiyaç fazlası taşıt ve iş makinesi, ekonomik ömrünü doldurmuş veya hurda taşıt ve iş makinesinin saptanması, sınıflandırılması ve birimler arası iç transferi tamamlandıktan sonra;
a) Teşekkül ile Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının bağlı, ilgili, ilişkili kurum ve kuruluşları arasında imzalanmış olan Malzeme Araç Gereç ile Hizmet Transferi Protokolü kapsamında satışı,
b) 3/7/2003 tarihli ve 4916 sayılı Kanunun 37 nci maddesi kapsamında satışı,
c) Teşekkül ile Makine ve Kimya Endüstrisi Anonim Şirketi (MKE A.Ş.) arasında imzalanan protokol kapsamında satışı,
ç) 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 54 üncü maddesi kapsamında talep edilmesi halinde, genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri ve diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu iktisadi teşebbüslerine bedelsiz veya rayiç bedelin altında devri suretiyle, devir işlemlerinin yürütülmesine ilişkin usul ve esasları,
düzenlemektir.”
MADDE 3- Aynı Yönetmeliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a), (b), (e), (f), (g), (h), (ı), (i), (o), (ö) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“a) Ambar: Teşekkül merkez ve taşra teşkilatlarının yatırım ve işletme faaliyetleri için gerekli olan malzeme ile taşıt, iş makinesi ve bunlara ait yedeklerin toplu halde korunduğu açık ve kapalı alanları,
b) Arızalı malzeme ile taşıt ve iş makinesi: Üretim amacına uygun olarak kullanılamayacak ancak onarımla kullanılabilecek durumda olan malzemeler ile taşıt ve iş makinelerini,”
“e) Faydalı ömrünü doldurmuş malzeme: 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine dayanılarak Hazine ve Maliye Bakanlığınca tespit ve ilan edilen Amortisman Oranları Tablosundaki ömrünü tamamlamış malzemeleri,
f) Hibe malzeme ile taşıt ve iş makinesi: Bir kimsenin, kuruluşun veya ülkenin karşılıksız olarak Teşekküle devrettiği veya Teşekkülün kamu hizmeti veren genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri ve diğer kamu kurum kuruluşları ile kamu iktisadi teşebbüslerine karşılıksız olarak devrettiği malzemeler ile taşıt ve iş makinelerini,
g) Hurda malzeme: Atık trafo yağları hariç olmak üzere, faydalı ömrünü dolduran, bakım ve onarımla dahi kullanılmasına imkân bulunmayan bozulmuş, hasarlanmış, yıpranmış veya eskimiş her türlü malzemeleri,”
“h) İhtiyaç dışı malzeme ile taşıt ve iş makinesi: Kullanılabilecek durumda olduğu halde bulunduğu birimde, kullanım alanı kalmayan malzemeler ile taşıt ve iş makinelerini,
ı) İhtiyaç fazlası malzeme ile taşıt ve iş makinesi: Kullanılabilecek durumda olduğu halde bulunduğu birimde, ihtiyacın üzerinde olan malzemeler ile taşıt ve iş makinelerini,
i) Kullanılmış malzeme ile taşıt ve iş makinesi: Üretim amacına uygun olarak kullanılmış, herhangi bir sebeple servis harici edilmiş ve bulunduğu haliyle kullanılabilecek nitelikte olduğu belirlenen sağlam malzemeler ile taşıt ve iş makinelerini,”
“o) Teşekkül: Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi Genel Müdürlüğünü,
ö) Yeni malzeme ile taşıt ve iş makinesi: Hiçbir şekilde kullanılmamış ve amacına yönelik kullanıma hazır malzemeler ile taşıt ve iş makinelerini,”
“p) İş makinesi: Yol inşaat makineleri ile benzeri tarım, sanayi, bayındırlık, millî savunma ile çeşitli kuruluşların iş ve hizmetlerinde kullanılan; iş amacına göre üzerine çeşitli ekipmanlar monte edilen ve karayolunda insan, hayvan ve yük taşımasında kullanılamayan motorlu araçları,
r) Malzeme: Teşekkül ihtiyaçlarını karşılamak ve belli bir amacı gerçekleştirmek için kullanılan, taşıt ve iş makineleri hariç her türlü maddeyi,
s) Taşıt: Karayolunda insan, hayvan ve yük taşımaya yarayan araçlardan; makine gücü ile yürütülenler motorlu taşıtı, insan ve hayvan gücü ile yürütülenler ise motorsuz taşıtı,”
MADDE 4- Aynı Yönetmeliğin ikinci bölümünün başlığı ile 4 üncü maddesinin başlığı ve aynı maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ambar Tespit ve Değerlendirme Komisyonları”
“Ambar tespit ve değerlendirme komisyonlarının kuruluşu”
“a) Ambar sayımı; ihtiyaç fazlası, ihtiyaç dışı, faydalı ömrünü doldurmuş veya hurda durumdaki malzemeler ile ihtiyaç fazlası, ihtiyaç dışı, ekonomik ömrünü doldurmuş veya hurda taşıt ve iş makinelerinin tespiti ile değerlendirilmesi için biri başkan olmak üzere malzemeyi veya iş makinesini tanıyan, konusunda ihtisas sahibi olan üç kişi ve muhasebe birimi ile ticaret biriminden birer kişi olmak üzere toplam beş asıl ve aynı şekilde seçilmiş beş yedek üyeden oluşmak üzere bir sonraki yıl boyunca çalışmalarına devam edecek şekilde her yıl aralık ayı içerisinde oluşturulacak komisyon tarafından yapılır. Gerektiğinde komisyon üye sayısı tek sayı olmak kaydı ile 9 kişiye kadar artırılabilir. Ambar sayımı ile ilgili hususlar Teşekkül ambar mevzuatında düzenlenir.
b) Ekonomik ömrünü doldurmuş taşıtlar için tespit ve değerlendirme komisyonu; 5/1/1961 tarihli ve 237 sayılı Taşıt Kanununun 13 üncü maddesi gereği Teşekkülün yetkili bir personeli ile Karayolları Genel Müdürlüğü veya Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğüne bağlı şube müdürlüklerince görevlendirilecek bir makine uzmanı ve taşıtın tescil edildiği il sınırları içerisindeki Trafik Şube Müdürlüğünün görevlendireceği trafik komiseri veya memurunun katılımıyla oluşan üç kişiden teşekkül eder.
c) (a) bendine göre oluşturulan komisyon tarafından ambar sayımı ile ihtiyaç fazlası, ihtiyaç dışı ve hurda malzeme ile ihtiyaç fazlası taşıt ve iş makinesi, ekonomik ömrünü doldurmuş veya hurda taşıt ve iş makinesinin tespiti için ocak ayında çalışmalara başlanır ve bu çalışmalar ihtiyaç duyulması halinde derhal, ambar sayımı dışında kalan çalışmalar için ise diğer zamanlarda yıl boyunca 4 ayda bir tekrarlanır. Anılan komisyon tarafından ocak ayında öncelikle malzeme, taşıt ve iş makinelerinin sayım ve tespit işlemleri yapılarak EK-1’de yer alan Ambar Tespit ve Değerlendirme Tutanağı düzenlendikten sonra devamında aynı komisyon tarafından aynı tutanak üzerinde sayımı ve tespit işlemleri yapılan malzeme ile taşıt ve iş makinelerinin fiili durumlarına göre ihtiyaç fazlası, ihtiyaç dışı ve hurda malzeme ile ihtiyaç fazlası, ihtiyaç dışı taşıt ve iş makinesi, ekonomik ömrünü doldurmuş veya hurda taşıt ve iş makinelerinin tespit ve değerlendirme çalışmalarına başlanır ve bu çalışmalar ocak ayı içerisinde bitirilir.
ç) Ekonomik ömrünü doldurmuş taşıtlar için (b) bendine göre oluşturulan komisyon tarafından, hurda veya ekonomik ömrünü doldurmuş iş makineleri için de (a) bendine göre oluşturulan komisyon tarafından Ambar Tespit ve Değerlendirme Tutanağı üzerinde belirtilen fiili durumlarına göre, EK-2’de yer alan Makina-Taşıt İhraç Tutanağı düzenlenerek tespit ve değerlendirme çalışmaları yapılır.”
MADDE 5- Aynı Yönetmeliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Teşekkül envanterinde kayıtlı malzeme ile taşıt ve iş makinelerinin tespit ve değerlendirilmesi aşağıda sayılan tutanaklardan ilgili olanlar tanzim edilmek suretiyle ambar tespit ve değerlendirme komisyonları tarafından yapılır:
a) İhtiyaç fazlası, ihtiyaç dışı, hurda ve faydalı ömrünü doldurmuş malzeme ile ihtiyaç fazlası taşıt ve iş makinesinin tespit ve değerlendirilmesi için Ambar Tespit ve Değerlendirme Tutanağı.
b) Ekonomik ömrünü doldurmuş veya hurda taşıt ve iş makinesinin tespit ve değerlendirmesi için Makina-Taşıt İhraç Tutanağı.”
MADDE 6- Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Tespit ve değerlendirme şekli
MADDE 6- (1) Malzeme ile taşıt ve iş makinelerinin tespit ve değerlendirilmesi; iktisadi kıymetin nevi ve mahiyetine göre, 213 sayılı Kanunun 261 inci maddesinde belirtilen değerleme ölçülerinden biri ile yapılır.
(2) Malzemelerin tespit ve değerlendirilmesi; malzemelerin cinsi, hazır durumu, piyasa rayici ve stok düzeyi incelenerek yapılır. Ambar birim fiyatı tutanaklara yazılırken, birim fiyatının hangi yıla ait olduğu belirtilir.
(3) Taşıt ve iş makinelerinin tespit ve değerlendirilmesi; taşıtın veya iş makinesinin halihazır durumu ve piyasa rayici göz önüne alınarak yapılır.”
MADDE 7- Aynı Yönetmeliğin 7 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Merkez ve taşra birimlerince, bu Yönetmeliğin ikinci bölümü çerçevesinde oluşturulan komisyonlarca düzenlenen Ambar Tespit ve Değerlendirme Tutanağı; yapılan tespitler Teşekkül tarafından kullanılmakta olan güncel stok programına işlendikten sonra ihtiyaç fazlası, ihtiyaç dışı ve hurda malzeme (taşıt ve iş makineleri hariç) ile ilgili işlemleri yapmak üzere Malzeme Yönetimi Dairesi Başkanlığına; ihtiyaç fazlası taşıt ve iş makineleri, ekonomik ömrünü doldurmuş veya hurda taşıt ve iş makineleri ile ilgili işlemleri yapmak için ise Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığına her yılın ocak ayı sonuna kadar gönderilir.”
MADDE 8- Aynı Yönetmeliğin 8 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Sayım, Tespit ve Değer Takdir” ibaresi “Ambar, Tespit ve Değerlendirme” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 9- Aynı Yönetmeliğin 11 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi ile ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) Teşekkül ile Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının bağlı, ilgili, ilişkili kurum ve kuruluşları arasında imzalanmış olan Malzeme Araç Gereç ile Hizmet Transferi Protokolü kapsamında, ilgili kurum ve kuruluşa ihtiyaçlarının olup olmadığı yazıyla sorulduktan sonra, talep edilmesi halinde,”
“(2) 5 inci maddeye göre tespit edilen ihtiyaç fazlası ve ihtiyaç dışı malzemeler, faydalı ömürlerini dolduruncaya kadar; ihtiyaç fazlası taşıt ve iş makinelerinden ekonomik ömrünü doldurmamış olan taşıt ve iş makineleri ise ekonomik ömürlerini dolduruncaya kadar muhafaza edilir.
(3) Birinci fıkranın (a), (b), (c) bentleri ile ikinci fıkraya göre yapılan değerlendirilmeler sonrası, Teşekkül Genel Müdürlük/Yönetim Kurulu Olur’u alınmak suretiyle, geriye kalan ihtiyaç fazlası, ihtiyaç dışı ve faydalı ömrünü doldurmuş malzemelerin ve ihtiyaç fazlası taşıt, iş makineleri ve ekonomik ömrünü doldurmuş taşıt ve iş makinelerinin hurda malzeme, hurda taşıt ve iş makineleri ile birlikte, Teşekkül ile MKE A.Ş. arasında imzalanan Protokol kapsamında Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından güncellenen Hurda Malzeme ve Madeni Talaş Alım Fiyatları Listesine göre MKE A.Ş. Geri Dönüşüm İşletme Müdürlüğüne satış suretiyle devir için teslim ve tesellüm işlemlerine başlanır.”
MADDE 10- Aynı Yönetmeliğin 12 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri ile aynı maddenin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) İhtiyaç fazlası, ihtiyaç dışı ve hurda malzeme teslimatı için; Malzeme Yönetimi Dairesi Başkanlığı tarafından, 5 inci maddeye göre tanzim edilen Ambar Tespit ve Değerlendirme Tutanağı ile birlikte ilgili birimin talebi üzerine ihtisas dairesi başkanlığınca alınan Genel Müdürlük/Yönetim Kurulu Olur’u doğrultusunda satış suretiyle devir işlemleri gerçekleştirilir.
b) İhtiyaç fazlası taşıt ve iş makinesinin teslimatı için; Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı tarafından, 5 inci maddeye göre tanzim edilen Ambar Tespit ve Değerlendirme Tutanağı ve Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü Sabit Kıymetler Yönetmeliğinin eki olan Sabit Kıymet İhraç Teklif Tutanağı ile birlikte ilgili kuruluşlar adına Teşekkül Yönetim Kurulundan satış ve ihraç kararı alınır.”
“(2) Ekonomik ömrünü doldurmuş veya hurda taşıt ve iş makineleri için; Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı tarafından 5 inci maddeye göre tanzim edilen Makina-Taşıt İhraç Tutanağı ile Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü Sabit Kıymetler Yönetmeliğinin eki olan Sabit Kıymet İhraç Teklif Tutanağı ve buna binaen düzenlenen araç listesinin Teşekkül onaylı nüshası ile Yönetim Kurulu Kararı ve Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığına gönderilerek alınan Olur, Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı tarafından ilgili birimlere bildirilir. İlgili birimler kendilerine gönderilen bu belgelerle 31/1/2018 tarihli ve 30318 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araçların Satış, Devir ve Tescil Hizmetlerinin Yürütülmesi Hakkında Yönetmelik hükümleri gereğince satış ve devir işlemlerini gerçekleştirir.”
MADDE 11- Aynı Yönetmeliğin EK-1’i ekteki şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 12- Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 13- Bu Yönetmelik hükümlerini Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi Genel Müdürü yürütür.