Amerika Birleşik Devletleri’nde (ABD) dört yıllık bir araştırmanın ardından hardal familyasından gelen bir bitkinin uçak yakıtı kerosen yapımında kullanılabileceği ve karbon salımının yaklaşık 3 katı oranında daha az olduğu kaydedildi.
ABD’deki Georgia Üniversitesi beyaz, siyah ya da Hint hardalı gibi bir tür olan “Brassica Carinata” adlı bitkiden kerosen, yani uçak yakıtı üretti.
Yapılan araştırmalarda hardal bitkisi bazlı bu yakıtın normal kerosene oranla en az yüzde 68 oranında daha az karbondiyoksit gazı açığa çıkardığı belirlendi.
Bilim insanı Doçent Doktor Puneet Dwivedi önderliğinde yapılan çalışma, söz konusu sürdürülebilir havacılık yakıtının (SAF) petrol bazlı yakıtlara karşı “çığır açıcı” bir gelişme olarak değerlendiriliyor.
Turpgiller familyasından olan Carinata yani hardal bitkisini, daha çok gıda sektöründe duymuşuzdur. Ancak bilim insanları yaptıkları araştırmada bu hardal türünün farklı bir yönünü keşfetti.
Warnell Orman ve Doğal Kaynaklar Okulu öğretim üyesi Doç. Dr. Dwivedi, Brassica Carinata bitkisinin düşük sera gazı özelliği sayesinde havacılık sektöründe yeni bir dönem başlayacağını belirterek, “Dünyadaki ekosistemin devamına yardım edecek ve bu yakıtın üretimi sektörde büyük iş imkanları sağlayacak.” diye konuştu.
Dünyadaki sera gazının yüzde 3.5’ine hava yolu taşımacılığı sebep oluyor
Covid-19 salgını sonrası havacılık sektörünün açığa çıkardığı karbon gazı oranı son dönemlerde düşse de, uçaklar dünyayı en çok kirleten toplu taşıma araçları arasında yer alıyor.
Trenler, uçaklar, kara ulaşımı ve gemicilik dahil taşımacılık ve ulaşım sektörü dünyadaki karbon salımının yüzde 24’ünü oluşturuyor. Uçaklarsa küresel ısınmanın yüzde 3.5’ine tek başına neden oluyor.
Joe Biden’dan havacılıkta 2030 ve 2050 hedefi
Doktor Dwivedi’nin bu buluşu bazı fırsatları da beraberinde getirdi. ABD Başkanı Joe Biden geçtiğimiz eylül ayında Sürdürülebilir “Uçak Yakıtı için Büyük Mücadele” adlı bir kampanya başlatarak doğa dostu uçak yakıtlarından daha az vergi alınacağını duyurmuştu.
Biden bu kampanya kapsamında 2030 yılına kadar havacılık sektörünün oluşturduğu karbon gazı salımını en az yüzde 20 oranında düşürülmesini, 2050’ye kadar da sıfır emisyon hedefleri olduğunu duyurmuştu.
Hardal cinsi Brassica Carinata nerede ve nasıl yetişiyor
Brassica Carinata bitkisini üretmek için kurulan Carinata Sürdürülebilir Kaynaklar Güney Doğu Ortaklığı (SPARC), ABD Ulusal Tarım ve Gıda Enstitüsü’nden doğa dostu kerosen üretimi araştırma ve geliştirme çalışmaları için 15 milyon dolar hibe desteği almıştı.
SPARC araştırma görevlileri carinata bitkisini ülkenin güney doğusunda yetiştirebilmek, en yüksek oranda hasat ve yağ verimi almak ve genetik keşif yapmak için 4 senedir yoğun bir çalışma yürütüyordu.
Dr. Dwivedi carinata üretiminin bölgedeki ekonomiyi canlandıracağını ve hava kirliliğini azaltmaya da büyük katkısı olacağını ifade ediyor.
“Güney bölgelerde carinata hardalını kış bitkisi olarak yetiştirebiliriz. Çünkü kış mevsimi diğer bölgelere nazaran daha ılıman geçiyor. Carinata bitkisini ölü bir mevsimde yetiştirirsek, diğer gıda ürünleriyle bir yarışa girmeyiz ya da farklı bir deyişle gıda-yakıt rekabeti gibi sorunlar yaşanmaz. Bunun yanında carinata yetiştirmek bölgedeki toprak, su, biyolojik çeşitlilik ve tozlaşmaya da fayda sağlayarak diğer bitkilerin de hasat oranına olumlu etki yapacak.”
Dünyanın en yoğun havalimanı carinata bitkisinin geliştirildiği Georgia’da
Dr. Dwivedi’ye göre doğa dostu SAF yakıtı üretmek için karşılaşılacak en büyük zorluk carinata tohumlarını ezerek onlardan yağ elde etme aşaması.
Carinata’nın geliştirildiği Georgia eyaleti dünyanın en yoğun hava trafiğine sahip olan Atlanta Havalimanı’na da ev sahipliği yapıyor. Burası ülkenin en büyük havayolu şirketi Delta’nın da merkezi konumunda.
Dr. Puneet Dwivedi ekliyor, “Carinata, bölgemizdeki kırsal alan, havacılık endüstrisi ve en önemlisi de Georgia’nın iklimi için bir kazan-kazan durumu potansiyeline sahip.”