Yazar: Andrew Paul
Çeviren: Gizem Özkabak
“ChatGPT, Bing ve Google Bard gibi yapay zekâ programları birçok kişi tarafından metin düzenleme veya internet aramaları gibi günlük işlerde kullanılıyor. Ancak, yetişkin nüfusu yaklaşık olarak 103 milyon olan ABD’de, nüfusun %13’ü sohbet botlarını yalnızca biriyle konuşmuş olabilmek için kullanıyor.”
“Consumer Report” tarafından ulusal çapta gerçekleştirilen anketlerle, insanların giderek etkili bir hale gelen teknoloji ile nasıl ve neden etkileşimde bulundukları araştırılıyor.
2023 Ağustos sonuçlarına göre, Amerikalıların %69’u yapay zekâ ile düzenli bir etkileşim içinde olmamakla beraber önceki üç ay boyunca hiç kullanmadı. Ancak OpenAI’ın keşfedilmeyi bekleyen ChatGPT’si merak uyandırarak oldukça tuttu ve pazardaki liderliğini, Bing AI’dan üç kat fazla kullanıcı ve Google Bard’dan beş kat fazla popülerlikle koruyor.
Yapay zekâ kullanıcılarının büyük bir çoğunluğu; metin yazma, geleneksel bir biçimde arama motoru olarak kullanma, uzun metinleri özetleme, okul ve iş görevlendirmeleri için fikir bulmada kullanmakla beraber; genel yapay zekâ, kod oluşturma ve düzenlemede de kullanılıyor. Fakat bu oran yalnızca %10 ve sohbet etmek amacıyla kullananlardan %3 daha az.
Bir başkasıyla boş sohbet etmek için duyulan istek son derece insani ve doğal bir duygu. Sohbet botları her ne kadar hızlı cevaplar ve çözümler ile bu ihtiyacı karşılasalar da sağlıklı bir alışkanlık oluşturmuyorlar.
Her şeye hazır ve nazır olan ve ‘doğallaşan’ yapay zekâyı kullanarak insanların gitgide insan ilişkileri yerine teknolojiyi tercih etmeye başlamasından dolayı kaygılar artıyor. Geçen aylarda yayımlanan raporlar, çok büyük bir çoğunluğu erkek olan kullanıcıların, yapay zekâ temelli sohbet botlarını ‘sanal kız arkadaşları’ olarak kullanmaya başladıklarını gösterdi. Aynı zamanda, sayısız örnekler erkeklerin dijital partnerleri ile gerçek hayatta ‘istismar’ sayılabilecek davranışlarda bulunduğunu gösterdi.
Fakat dikkat edilmesi gereken nokta, bir ‘sohbet mesajını’ ‘sohbet butonuna’ yazmak tek başına tehlikeli bir durum oluşturmuyor. Her şeyden önce, bu ‘çoğunlukla düzenlenmeye tâbi olmayan’ yeni ve parlamakta olan bir teknoloji. “Consumer Report”un verilerine dayanarak, 10.2 milyon Amerikalının yalnızca sohbet botuyla ‘sohbet etmiş olması’ botlara dijital bir yüzük takacağı sonucunu çıkarmak için yetersiz. Ancak yine de, yalnızca ‘çene çalmak’ için ortada ‘yapay zekânın gerektiği bir iş’ olmaksızın ‘sohbet botu neye benziyor’ diyerek kullanan kişilerin sayısı oldukça fazla.
Haber Kaynağı: https://www.popsci.com/technology/ai-chatbot-chatgpt-survey-talk/ (son erişim tarihi: 10.02.2024).