Kış Lastiği Uygulaması 1 Aralık’ta Başlıyor

Ticari araçlara zorunluluk getiren kış lastiği uygulaması, 1 Aralık’ta başlıyor. Bu yıl kurala uymayan araçların cezalarında artış da var. Bununla birlikte zorunlu olmamasına karşın, diğer araçların da yağışlı ve karlı havalarda kış lastiği kullanması öneriliyor.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığınca, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu uyarınca yolcu ve eşya taşımalarında kullanılan araçların kış lastiği kullanmaları, illerin hava ve iklim şartlarına göre yılın belirli dönemi için zorunlu tutulacak.

Söz konusu yetki, Bakanlıkça valiliklere de devredilebilecek. Araçların denetimi, Bakanlığının yetkilendirdiği personeli ile Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı, Gümrük ve Ticaret Bakanlığının sınır kapılarındaki birimleri ve belediyelerin denetim birimlerince yapılacak. Kurala uymayan araçların işletmecilerine 625 lira olarak uygulanan cezanın, Maliye Bakanlığı’nca açıklanan değerleme oranı çerçevesinde 1 Ocak 2018 itibarıyla 715 liraya çıkarılması öngörülüyor. Belirtilen idari para cezasının tutarını azaltmaya ve iki katına kadar artırmaya Bakanlar Kurulu yetkili olacak. Buna göre, yolcu ve eşya taşımalarında kullanılan araçlar her yıl 1 Aralık – 1 Nisan tarihleri arasında zorunlu olarak kış lastiği kullanacak.

DEVAM EDEMEYECEKLER

Kış şartlarına göre önlemini almamış, kış lastiği olmayan araçların yolu kapatması ve insanların mağdur olmasını önlemek amacıyla başlatılan uygulamayla, karlı havalarda yolların kapanmasının önüne geçilmesi amaçlanıyor. Ekipler, bu yıl tedbirsiz, hazırlıksız yola çıkan araçları daha sıkı denetleyecek ve kış şartlarına uygun kar lastiği takmayan araçların yola devam etmelerine izin vermeyecek.

Kış lastikleri 7 derecenin altındaki sıcaklıklarda, ıslak, karlı ve çamurlu zeminlerde yaz lastiklerine oranla daha iyi yol tutuş ve yüksek güvenlik sağlıyor. Uzmanlar, yasal olarak zorunluluk arz etmese de, tüm araçların soğuk ve yağışlı havalarda kış lastiği takmasının, özellikle sürüş güvenliğinin tehlikeye atılmaması açısından gerekli olduğunu belirtiyor.

BİLİNMESİ GEREKENLER

* Kış lastiklerinin diş derinliği; yaz lastiklerine göre genellikle daha fazladır.
* Kış lastiklerinde desen doluluk oranı, standart lastiklere göre daha azdır. Böylece yol yüzeyindeki kar, buz, su, çamur gibi maddelerin oluklardan dışarı atılması daha kolay olur. Ayrıca farklı sırt desenleri nedeniyle karlı, erimiş karlı ve çamurlu yüzeylerde ilave çekiş sağlar.
* Bu lastikler, özel karışımı sayesinde +7 derecenin altında sertleşmeyerek, tutunma özelliklerini korur. +7 dereceden daha soğuk havalarda kış lastiklerinin fren mesafesi gerek yaz lastikleri, gerekse zincir takılmış yaz ya da kış lastiklerine göre daha kısadır.
* Kış lastiklerine alternatif gösterilen zincir, araçların lastik ve mekanik aksamına zarar verdiğinden sadece zorunlu durumlarda, mümkün olduğunca kısa bir süre kullanılması tavsiye edilir.

ALIRKEN VE KULLANIRKEN NELERE DİKKAT ETMELİ?

* Araçta sadece 2 lastiğin kış lastiği olması, ani frenleme ve viraj dönme gibi durumlarda kontrolü zorlaştırır. Tüm lastiklerin değişmesi gereklidir.

* Kış lastiklerinin yanaklarında “M&S” (Mud&Snow – Çamur ve Kar), “M+S”, “Snowflake” sembollerinden herhangi biri bulunmalı.

* Bu lastikler, kullanılmadıkları dönemlerde uygun koşullarda saklanmalı. Tekrar araca takıldıklarında performans kayıpları yaşanmaması için ideal şartlarda (kuru, serin, güneş ışığı almayan asit ve yağ benzeri kimyasallardan uzak) muhafaza edilmeli.

Kaynak: Hürriyet Gazetesi

Bu Yazıyı Paylaşın