Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) yetkililerinden alınan bilgiye göre, LNG’nin Türkiye’de araç yakıtı olarak kullanılabilmesi için gerekli mevzuat çalışmaları tamamlandı.
Dünyada araç ve özellikle uzun yol taşımacılık yakıtı olarak kullanımı giderek artan LNG’nin, Türkiye’de de bu amaçla kullanılmasına imkan veren düzenlemeyle yollarda Sıvılaştırılmış Petrol Gazı (LPG) ve Sıkıştırılmış Doğalgaz (CNG) gibi düşük emisyonlu yakıtlara ek olarak LNG de yerini alacak.
Karayolu istasyonları için EPDK’dan ayrı lisans
Toptan Satış Lisansı sahibi şirketlerin Türk karasularında bulunan deniz taşıtlarının yakıt ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla LNG satışı yapabilmesinin önü açılırken, karayolu taşıtlarında yakıt olarak kullanılmak üzere LNG satışı faaliyeti gerçekleştirmek için de EPDK’dan ‘LNG İstasyonlu Toptan Satış Lisansı’ alınacak.
Yurt genelinde doğalgaz satışı yapan diğer toptan satış şirketleri ise istasyon kurarak karayolu taşıtları için LNG satışı yapmak istemeleri durumunda, yeni lisans almak zorunda olacaklar.
Çin’de 2000 LNG istasyonu var
Çoğu ülke doğalgazın depolanması ve taşınması için sıvılaştırılmış hale getirilen doğalgazın yakıt olarak da kullanılmasını sera gazı salınımını düşürmek için destekliyor.
EPDK verilerine göre, Çin’de LNG yakıtı kullanan 200.000 kamyon yaklaşık 2000 istasyondan sıvılaştırılmış doğalgaz alarak taşımacılık faaliyetlerini yürütüyor.
Avrupa Birliği Mavi Koridor Projesi ile belirlenmiş rotalarda, her 150 kilometrede bir CNG, her 400 kilometrede bir de LNG istasyonu kurulmasını sağlayarak, bölge dahilinde doğalgaz kullanımını artırıp sera gazı salınımını düşürerek çevreye fayda sağlamayı hedefliyor.
ABD’de 20’nin üzerinde LNG ikmal istasyonu kamyonlara hizmet verirken, özellikle doğalgazın araç yakıtı olarak kullanılması konusunda ülkede reform niteliğinde çalışmalar yapılıyor. Kaya gazı devrimiyle önemli doğalgaz üreticilerinden biri haline gelen ABD’de ülke genelinde CNG ve LNG’de toplam 16.000 istasyona ulaşılması hedefi bulunuyor.
LNG özellikle uzun yol taşımacılığı, tren ve deniz taşımacılığı gibi lojistik sektörlerinde kendisine yer bulurken, CNG ise daha çok şehir içi insan taşımacılığı, kısa mesafe yol taşımacılığı gibi sektörlerde tercih ediliyor.
Kaynak: Zete.com