Uzun bir zamandan beri yanında 10 işçi çalıştıran iş yerleri, işçi ücretlerini bankalar aracılığıyla ödüyorlardı. Hem işçi ücretlerinin kayıt altına alınması, hem de muhasebe takibinin yapılması açısından son derece yararlı olan bu uygulamanın alanı biraz daha genişletildi.
NE DEĞİŞTİ?
21 Mayıs 2016 tarih ve 29718 sayılı Resmi Gazete’de Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından yayımlanan Ücret, Prim, İkramiye ve Bu Nitelikteki Her Türlü İstihkakın Bankalar Aracılığıyla Ödenmesine Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile yanında işçi çalıştıran iş yerlerinin işçi ücretlerinin bankadan ödenmesi zorunluluğu 5 işçiye indirildi.
Bu değişiklik ile birlikte bir anda orta büyüklükte bir çok iş yeri yönetmelik kapsamına girdi, çember biraz daha daraldı. Bu daralma beraberinde aldığı gerçek ücretin üzerinden sigortalı gösterilenlerin de sayısında zaman içinde artışa yol açacaktır. Elbette bunun çok da kolay olan “diğer” yolu da var ama, Devlet’in bir adım daha yaklaştığı da gözden kaçırılmamalı.
NE YAPMALISINIZ?
Öncelikle yapmanız gereken ilk şey muhasebecinizle konuyu konuşup, bu ödemelerin nasıl yapılacağı konusunda mutabık kalmanız. Bu mutabakatın 2 ayrı yolu var:
1- Muhasebeciniz ay sonunda bordroyu size verecek ve siz bu bordrodaki ücret toplamını, çalışanınızın hesabına tek tek kendiniz havale yapacaksınız.
2- Ya da, siz bir bankayla bu konuda anlaşacaksınız ve muhasebeciniz bordroyu bankaya bırakacak, siz ücret toplamını banka hesabınıza yatıracaksınız, gerisini banka halledecek. Ancak bankaların bu işlemi yapması için çalışanınızın o bankada hesabı olması şart koşulacaktır.
UYGULAMA NE ZAMAN BAŞLIYOR?
Yönetmeliğe göre uygulama Haziran 2016 ayında başlıyor, yani Haziran ücretini ödemeniz gereken 30 Haziran 2016, sizin bütün hazırlıklarınızı yapmanız, yani banka ile görüşmeniz, gerekirse çalışanlarınız için banka hesabı açılması için son gün olarak duruyor. Açılacak banka hesapları “maaş hesabı” olarak tanımlanırsa bankaların yıllık işlem ücreti adı altında aldıkları ücretleri almadıklarını duymuştum.
FARKLI TARİHLERDE ÜCRET ÖDÜYORSANIZ?
En net anlatımıyla, eğer bu işi kendiniz yapmayacaksanız, yani işin takibi ve havale işlemlerini siz halletmeyecekseniz, artık şu tarihte Ahmet’in bu tarihte Mehmet’in ücret ödemesi diye kimse uğraşmayacaktır. Siz bir ayın 5 farklı gününde ücret ödüyorsunuz diye bilmem hangi muhasebeci ya da banka şubesi tek seferde yapılması gereken bir işi 5 farklı güne böler ve 5 farklı bordro ile uğraşır bilemiyorum.
DİĞER İŞLETMELER DE HAZIRLANSIN
Bugün bu yönetmeliğin 5 işçi ile başlaması da kimseyi aldatmasın. Bir süre sonra, bugün 10 işçiden 5 işçiye düşen bu sayı tek işçiye kadar düşecektir. Ücretleri banka yoluyla ödemek bordroların imzalatılması mecburiyetini de ortadan kaldıran ve ücret ödemesi yaptığınızı da belgelendiren bir uygulama.
Bu uygulamayı uygulamakta fayda var.