Elektrikli araç bataryaları, Bloomberg NEF (BNEF) uzmanlarının tahmin ettiğinden çok daha hızlı gelişiyor ve ucuzluyor. Bu yüzden elektrikli araçlara yönelik beklentilerin her yıl güncellenmesi gerekiyor. BNEF 2017’de elektrikli araçların benzinli araçlardan daha ucuza geleceği yılı 2026 olarak tahmin etmişti. Bu tahmin 2018’de 2024 olarak güncellendi. Şimdi ise BNEF’in 2019 tahmini; 2022 yılında, elektrikli araçların içten yanmalı motoru bulunan araçlardan daha ucuz hale geleceği yönünde. Bu güncellemeyi en çok etkileyen faktör ise batarya maliyetindeki düşüş.
İlk maliyet rakamlarında pariteye ulaşılması, elektrikli araçları tercih etmek için düşünmeye bile gerek olmadığı anlamına geliyor. Bu da ulaşım sektörünün çok daha hızlı bir şekilde karbon salınımında kurtulması anlamına geliyor. Elektrikli araçlar halihazırda benzinli araçlara göre birçok alanda daha üstün: daha çabuk hızlanıyorlar, çok daha düşük bakım maliyetleri var, egzoz salınımı diye bir şey yok ve kilometre başına çok daha az yakıyorlar.
Dönüşüm Avrupa’da başlayacak
BNEF enerji analisti Nathaniel Bullard 2022’de Avrupa’da özellikle büyük araçlarda bu dönüşümün başlayacağını ve bu durumun küçük araçlara ve dünyanın diğer bölgelerine de hızla yayılacağını söylüyor. Yayılmayı en çok tetikleyen şey ise fiyatlardaki düşüş olacak. 2015 yılında bataryaların ABD’de orta boy bir elektrikli aracın maliyetinin yüzde 57’sini oluşturduğunu söyleyen Bullard, bugün bu oranın yüzde 33’e düştüğünü ve 2025’te bataryaların elektrikli araçların toplam maliyetinin sadece yüzde 20’sini oluşturacağını söylüyor.
Ayrıca BNEF elektrikli araçların motor gibi diğer önemli parçalarında da fiyat düşüşü olacağını ve yüksek miktarda üretimle birlikte diğer parçaların fiyatlarının da düşeceğini öngörüyor. Önümüzdeki 10 yıl içinde motorlar ve güç elektronikleri bugünkünden yüzde 30 daha ucuz olabilir.
Yüksek kapasiteli ve hızlı şarj olan bataryalar
Batarya performansı ve fiyatında yaşanan gelişmeler sayesinde elektrikli araçlar artık daha uzun menzillere sahip olmaya başladı. Yakında 800 km menzilli elektrikli araçlar standart hale gelecek. Ayrıca şarj süreleri de şimdiden 20 dakika civarına inmeye başladı. Bir sonraki nesil bataryaların 3 ila 5 dakika içinde şarj edilebilir olması bekleniyor.
Wall Street Journal otomotiv yazarı Dan Neil geçtiğimiz Aralık ayında yazdığı yazıda, içten yanmalı motoru olan araçlar satın almanın artık çok riskli bir yatırım olduğunu söyledi. “Bugün satın alınacak bir aracın ortalama kullanım süresine bakıldığında içten yanmalı araçlara yönelik talep bu süre sonunda neredeyse sıfıra düşecek. Bugün kapaklı telefonlar ne kadar talep görüyorsa, içten yanmalı motoru olan araçlar da o zaman aynı talebi görecek. Bu yüzden petrollü bir araç çok pahalıya geliyor.” diye konuştu.
Tüm bu sebepler ışığında elektrikli araç devrimi gaza basmış geliyor diyebiliriz.