altinoz.com.tr

Toplu İş Sözleşmesinden Kaynaklanan Fiyat Farkı Hakkında Genel Yazı

T.C.

SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI

Sigorta Primleri Genel Müdürlüğü

Tarih: 18/11/2016

Sayı : 47757447-20299-E. 6206716

Konu : Toplu İş Sözleşmesinden Kaynaklanan Fiyat Farkı

GENEL YAZI

4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunun fiyat farkı verilebilmesi başlıklı 8 inci maddesinin üçüncü fıkrasında ” 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 62 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi uyarınca ihale edilen işlerde, 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununun 2 nci maddesinde tanımlanan asıl işveren-alt işveren ilişkisi çerçevesinde alt işveren tarafından münhasıran bu Kanun kapsamına giren kamu kurum ve kuruluşlarına ait işyerlerinde çalıştırılan işçileri kapsayacak olan toplu iş sözleşmeleri; alt işverenin yetkilendirmesi kaydıyla merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin üyesi bulunduğu kamu işveren sendikalarından birisi tarafından 18/10/2012 tarihli ve 6356 sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu hükümlerine göre yürütülür ve sonuçlandırılır. Toplu iş sözleşmesinin kamu işveren sendikası tarafından bu fıkraya göre sonuçlandırılması hâlinde, belirlenen ücret ve sosyal haklardan kaynaklanan bedel artışı kadar idarece fiyat farkı ödenir. Kamu işveren sendikası tarafından yürütülmeyen ve sonuçlandırılmayan toplu iş sözleşmeleri için fiyat farkı ödenemez, 4857 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin yedinci fıkrası esas alınarak asıl işveren sıfatından dolayı ücret farkına hükmedilemez ve asıl işveren sıfatıyla sorumluluk yüklenemez. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin esas ve usuller, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının görüşü alınmak suretiyle Maliye Bakanlığınca belirlenir.”

22/1/2015 tarihli ve 29244 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Personel Çalıştırılmasına Dayalı Hizmet Alımlarında Toplu İş Sözleşmesinden Kaynaklanan Fiyat Farkının Ödenmesine Dair Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasında “4734 sayılı Kanunun 62 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi uyarınca ihale edilen işlerde, 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununun 2 nci maddesinde tanımlanan asıl işveren-alt işveren ilişkisi çerçevesinde alt işveren tarafından münhasıran 4734 sayılı Kanun kapsamına giren kamu kurum ve kuruluşlarına ait işyerlerinde çalıştırılan işçileri kapsayacak olan toplu iş sözleşmeleri; alt işverenin yetkilendirmesi kaydıyla merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin üyesi bulunduğu kamu işveren sendikalarından birisi tarafından 6356 sayılı Kanun hükümlerine göre yürütülür ve sonuçlandırılır. Kamu işveren sendikalarınca yürütülen toplu iş sözleşmeleri için bir uyuşmazlık söz konusu olduğunda bu uyuşmazlığın 6356 sayılı Kanun hükümlerine göre sonuçlandırılması halinde de fiyat farkı ödenir.” hükmü yer almakta iken

13/10/2016 tarih ve 29856 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Personel Çalıştırılmasına Dayalı Hizmet Alımlarında Toplu İş Sözleşmesinden Kaynaklanan Fiyat Farkının Ödenmesine Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile 4 üncü maddenin birinci fıkrasına “Ayrıca kamu işveren sendikalarının yetkilendirilmelerine rağmen, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca yetki belgesinin verildiği tarih itibarıyla ihale sözleşmesinin bitimine bir yıldan az süre kaldığı gerekçesiyle kamu işveren sendikaları tarafından yürütülmeyen ve tüm maddeleri Yüksek Hakem Kurulu tarafından karara bağlanan toplu iş sözleşmeleri için de fiyat farkı ödenir.” hükmü eklenmiştir.

Diğer taraftan, Yüksek Hakem Kurulunca bağıtlanan toplu iş sözleşmelerine istinaden geriye yönelik olarak aylık prim ve hizmet belgelerinin verilmesi ile sigorta primlerinin ödenmesine ilişkin işlemlerde, sözleşmenin imza tarihinin mi yoksa kararın taraflara tebliğ tarihinin mi esas alınması gerektiği hususunda oluşan tereddütlere istinaden konuyla ilgili olarak 15/04/2016 tarih ve 2217834 sayılı Genel Yazı yayımlanmış bulunmaktadır.

Yukarıda açıklanan hükümlere istinaden ihale sözleşmesinin bitimine bir yıldan az süreli işlerde 4735 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca toplu iş sözleşmelerinden kaynaklanan fiyat farkı ödeme yükümlülüğü olmayan işverenlerin 13/10/2016 tarih ve 29856 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Personel Çalıştırılmasına Dayalı Hizmet Alımlarında Toplu İş Sözleşmesinden Kaynaklanan Fiyat Farkının Ödenmesine Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik değişikliği uyarınca fiyat farkı ödeme yükümlüsü olmaları nedeniyle sigortalılara geriye yönelik olarak yapılacak olan fiyat farkı ödemlerine ilişkin ek nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerini, bahsi geçen yönetmelik değişikliğin yürürlük tarihi olan 13/10/2016 tarihini takip eden ay/dönemin, işyerinin özel nitelikte olması halinde 23’üne, resmi nitelikte olması halinde 7’sine kadar, Kuruma, e-Sigorta kanalıyla gönderilmesi veya kağıt ortamında verilmesi halinde yasal süresi içinde verilmiş kabul edilecek ve Kanunun 102 nci maddesinde belirtilen idari para cezası uygulanmayacaktır.

Bu itibarla, Personel Çalıştırılmasına Dayalı Hizmet Alımlarında Toplu İş Sözleşmesinden Kaynaklanan Fiyat Farkının Ödenmesine Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik değişikliği uyarınca Yüksek Hakem Kurulunca bağıtlanan toplu iş sözleşmelerine istinaden geriye yönelik olarak aylık prim ve hizmet belgelerinin verilmesi ile sigorta primlerinin ödenmesine ilişkin işlemlerde, yükümlülüklerin yerine getirilmesine ilişkin sürelerin, yukarıda belirtilen tarihler esas alınarak tespit edilmesi gerekmektedir.

Bilgi edinilmesini ve gereğini rica ederim.